Løb!

brevkassespørgsmål

Løb!

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 9 år 1 måned siden

Jeg er en pige På 14 år som vejer 59 kg og jeg er 162 cm høj. Jeg vil rigtig gerne tabe mig lidt(det fedt jeg har sidder næsten kun om hofterne, lårene, numsen og bryaterne så det er ikke det farlige fedt). Jeg har tænkt mig at begynde på at løbe et par gange om ugen og starte til badminton. Jeg ville bare gerne høre hvordan jeg starter bedst ud med at løbe. Hvor langt og hurtigt skal jeg løbe? Det skal først lige siges at jeg i et par år ikke har dyrket nogen som helst form for konditionstræning. Jeg vil også gerne spørge om der er mulighed for at tabe mig ved løb og hvor lang tid det i så fald vil tage.

mvh. Sophia

Svar:

Hej med dig

Det lyder til, at du har gjort dig mange tanker omkring din krop og motion. Det er rigtig sundt at holde sig i form og i gang, og ofte får man det rigtig godt at det, med mere overskud og mere energi. Det lyder rigtig godt, at du har lyst til at prøve at komme i gang med løb og badminton.

I forhold til dit spørgsmål om hvor hurtigt man kan tabe sig ved løb, så er det meget forskelligt hvor hurtigt og hvor meget man eventuelt taber sig af at løbe. Det er der fordi, at det er forskelligt fra krop til krop. Desuden afhænger det også af hvad man spiser. Nogle oplever også, at de ikke taber sig rent vægt mæssigt, men at de måske kan se en forskel, fordi deres krop har fået en anden opbygning af muskler.
Der kan være mange forskellige grunde til, at man gerne vil i gang med at dyrke motion. Det lyder til, at du primært gerne vil løbe for at tabe dig. Man kan godt være utilfreds med sin krop, og særligt i din alder sker der rigtig meget med kroppen, som man kan have svært ved at vænne sig til. Du skriver, at du mest har fedt omkring hofter, på lårene og på numsen. Det er faktisk rigtig sundt at have fedt der, når man er kvinde. Du er helt normalvægtig med den vægt du har nu og kroppen har det bedst når den er normalvægtig. Det betyder ikke, at man ikke kan løbe og spille badminton, men grunden til at jeg skriver sådan er, at jeg synes det også er vigtigt, at du løber og spiller badminton af andre grunde end at du ønsker at tabe dig. Hvis man dyrker motion fordi man har lyst, fordi det giver overskud eller måske fordi man har gode venner til badminton, så har man også lettere ved at holde motivationen høj på sigt.

I forhold til dit spørgsmål om, hvordan man bedst starter ud med at løbe, så findes der rigtig mange gode sider på internettet, hvor man kan finde inspiration til løb for begyndere. Et godt råd er altid at lægge mærke til ens krop. Hvis den gør ondt så skal man passe på man ikke presser kroppen for hårdt og får en skade. Hvis man får en skade så kan der gå lang tid hvor man ikke kan løbe og det er surt. Kroppen vil formentlig gøre lidt ondt når man begynder at løbe, men det betyder ikke nødvendigvis at man er ved at få en skade, det kan godt være fordi musklerne og kroppen generelt er træt efter at være begyndt at træne, så det handler om at mærke godt efter og lytte til sin krop. Et andet godt råd er også at holde pauser mellem man træner. Kroppen har brug for tid til at genopbygge sig når den har trænet, så det kan være en god ide at lægge lidt "blødt" ud og ikke tro man kan spurte afsted hver dag. Iform.dk har et rigtigt godt løbeprogram for begyndere, som du kan se her.  Der kan du også se, at de foreslår, at man har nogle dage indimellem træningsdagene til at holde pause. Dette program har lagt 3 dage ind med løb hver uge, men der kan du jo evt. skifte den ene dag ud med badminton.

Jeg håber mit svar har givet inspiration til at begynde at løbe og spille badminton. Husk at lytte til din krop og vær god ved dig selv!

Med venlig hilsen Astrid

Astrids billede
Astrid har svaret på dette spørgsmål