Kostplan
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
kære cyberhus.
jeg er en pige på 14 år, er 168 cm og vejer ca. 45 kilo, hvilket gør mig ret spinkel og uden former:(. Og jeg tænkte bare på hvordan man finder kostplaner til at tage på af? folk siger altid at jeg er for tynd og ikke har nogen former og det er bare så irriterende... Jeg vil rigtig gerne selv tage på, men jeg har virkelig svært ved det  og jeg vil begynde at træne for også at komme lidt i form, men har ingen ide om hvordan jeg skal gribe det an... Hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej med dig!
Det lyder også ret irriterende, at alle kommenterer på din krop. Særligt når du selv gerne vil ændre den. Jeg tror rigtig mange unge piger som dig har oplevet at være utilfredse med deres kroppe og så er det sidste man har lyst til, at andre synes de skal kommentere den også.
Nogle mennesker har bare rigtig svært ved at tage på, nærmest uanset hvad de gør, men det betyder ikke at det er umuligt. Jeg synes en god ide for dig er at snakke med dine forældre om dine tanker og følelser omkring det og så kan I måske sammen aftale en tid med din læge. Din læge ville kunne give dig nogle gode råd til hvad og hvordan du skal spise for at tage på. Det kan også være, at din læge kender en rigtig god diætist, som han/hun kan henvise dig til.
I forhold til at dyrke motion, så kan jeg godt forstå hvis du er bekymret for om du så snarere risikere at tabe dig, nu når du har svært ved at tage på og det er også godt at være opmærksom på at holde en god balance, særligt når du nu ikke tager så let på. Når man dyrker motion så skal man være god til at få spist ordentligt og nok. Jo mere motion du dyrker, jo mere forbrænder du og derfor skal du selvfølgelig spise mere hvis du også vil dyrke motion. Men jeg kan godt forstå du gerne vil dyrke motion. Motion er sundt for alle raske mennesker og derfor synes jeg det lyder som en god ide du har fået.
Det ville være en god ide at fortælle lægen/diætisten om dine ønsker om at motionere, for så kan han/hun planlægge kostplanen ud fra det.
Det kan måske også være en ide at snakke med en som ved noget om træning. Nogle motionsformer kan i højere grad end andre få en til at tage på i vægt end andre, fx. styrketræning. Men vigtigst er, at du finder noget som du kan lide at lave, for så er man mest og bedst motiveret.
Jeg håber mit svar gav dig lidt inspiration til hvad du kan gøre
Held og lykke med projektet!
med venlig hilsen Astrid