Kost og akne
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej med jer. først og fremmest, hvor fedt at i laver nye brevkasser så i har en breddere vifte af hjælpe muligheder til os unge ;).. jeg vil gerne spørge om i mener at kost og akne hænger sammen? i teenage alderen ved jeg at der er hormoner men der er nogle der mener at kostem også spiller en rolle. udfra personlige erfaringer vil jeg mene at ja, kosten påvirker men mest på udstrålingen og ikke bumser, eller akne. jeg vil også spørge om i måske har nogle idéer til hvordan jeg kan motivere mig selv bedre til ikke at spise slik, kage, chips osv. i hverdagen? jeg syntes det er enormt svært at holde det, bla. fordi man som teenager hele dagen bliver mødt af fristelser, såsom venner der tilbyder usunde ting osv.. tak på forhånd :-)

Svar:
Hej med dig,
Tusinde tak for din ros – det er så dejligt at få noget feedback fra jer derude.
Jeg har været i gang med at undersøge dit spørgsmål nærmere. Jeg forstår dit
spørgsmål som: er der en sammenhæng mellem det man spiser og udviklingen af akne?
Akne opstår på grund af forskellige mekanismer og påvirkningerne af talgkirtlerne, blandt
andet på grund af de forskellige hormoner der er i kroppen, og som der kommer flere af,
især i teenageårene. Kosten har derfor ikke noget at sige i forhold til hvor meget akne
man får. Der er dog set en lille sammenhæng mellem, hvis man drikker meget mælk og
udviklingen af akne. Det gælder dog ikke hvis man bare drikker en almindelig mængde
mælk (ca. ½ liter om dagen).
Det er derfor helt rigtigt hvad du selv har fundet frem til; kosten påvirker ikke akne
direkte, men den kan have en stor påvirkning på udstrålingen.
Du spørger også til hvordan du kan motivere dig selv bedre, til ikke at spise slik, chips
og andet i hverdagene. Det er forskelligt hvad der motiverer forskellige personer, men en
motivation for dig kunne måske være din udstråling, som du nævner tidligere?
En anden motivation kan være, at hvis du forestiller dig at du hver dag har 1 stor og 2
mindre spande du skal fylde med den mad du spiser og har behov for i løbet af dagen.
Den store spand er ”energi spanden”. Her skal der kun kalorier (energi) i. De to andre
spande er henholdsvis ”vitamin spanden” og ”mineral spanden”. Hvis du spiser mange
sukkerholdige madvarer, fylder du kun ”energi spanden”, og der kommer ingenting, eller
meget lidt i de andre 2. For at din krop og din hjerne kan udvikle sig ordentligt og lære en
masse er det derfor vigtigt, at både ”energi spanden” og ”vitamin-” og ”mineral spandene”
bliver fyldt tilstrækkeligt hver dag.
Jeg kan godt forstå at det kan være svært, når man som teenager møder mange
fristelser hver dag, men hvis du sørger for at spise løbende i løbet af dagen, kan det
være at du ikke er så sulten når dine venner tilbyder dig usunde ting, og at du så ikke
spiser så meget af det, som du ville have gjort hvis du var mere sulten da du blev tilbudt.
De bedste hilsner til dig fra mig,
Line