Kost
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hey cyberhus, jeg vil gerne spise sundt, men det er sindsygt svært når min mor altid køber cola, chips osv. Har spurgt min mor om hun ikke kan lade vær fordi jeg gerne vil være sund, men så siger hun bare jeg kan stoppe med at spise og drikke det usunde. Det er bare lidt svært når jeg gør det hver dag, har i et tip til hvordan jeg kan være sund? :). Har planer om når jeg flytter hjemmefra, at betale for en træner i fitness, og få en sundhedsekspert til at komme ud og hjælpe mig nærmere med min kost, men man kan jo altid starte. Så har i nogle tips til mig?

Svar:
Hej med dig,
Sikke et dejligt spørgsmål at få – det er så fedt at høre at du gerne vil, og tænker på at spise sundere.
Jeg kan godt forstå at du synes det er rigtig svært at spise sundt, når der er usunde fødevarer hjemme hos Jer hver dag, og din mor fortsætter med at købe det.
Det er svært at komme med nogle helt konkrete råd, når jeg ikke kender mere til dig og din hverdag, men jeg vil alligevel forsøge at komme med nogle ideer.
Kunne du eventuelt tale med din mor om at I samlede alle de usunde fødevarer i ét bestemt skab eller skuffe? Hvis de usunde fødevarer er samlet ét sted, kan det måske være nemmere for dig at lade være med at åbne lige præcis det skab (eller kun gøre det en gang imellem), sådan at du ikke bliver præsenteret for, og ser, de usunde fødevarer når du åbner køleskabet eller de andre skabe.
Jeg tænker at når du for eksempel ser i et skab efter en snack, og du både ser noget chokolade og nogle gulerødder, er der måske en rimelig sandsynlighed for at du tager chokoladen? (det kender jeg i hvert fald fra mig selv :) Hvis du derimod slet ikke ser chokoladen, er der større chance for at du så tager guleroden.
Til at starte med kunne du måske lave en aftale med dig selv om at du kun spiser usunde fødevarer hver anden dag. Derefter hver tredje dag, og på et tidspunkt kan det blive begrænset til weekenden.
Du skal huske på at det er helt okay at spise usunde fødevarer en gang imellem, men det er ikke altid en god idé at gøre det hver dag. Og så skal det være i nogle mængder der ikke er for overvældende.
Jeg synes det lyder som en rigtig god plan som du har lagt for dig selv, til når du flytter hjemmefra. Jeg tænker at der er mange områder du sagtens kan starte på allerede. Hvid du ikke er vant til at dyrke motion nu, kan det også være et område at starte allerede nu. Hvis du ikke er vant til det, er det også her vigtigt at du starter stille og roligt ud. Start eventuelt med nogle gå ture i et rask tempo (et rask tempo er et tempo hvor du kan mærke at du bliver lidt forpustet). Efterhånden kan du starte med at løbe noget af turen, og på et tidspunkt kan du, i korte intervaller, nå op det det der hedder ”snakkegrænsen”. ”Snakkegrænsen” er der hvor du er så forpustet at du vil have svært ved at snakke med nogen.
Det er rigtig flot og sejt af dig, at du tænker på at få hjælp til det du ikke ved ret meget om. Jeg synes derfor det er en rigtig god idé at få hjælp til din træning i et fitnesscenter, samt at få hjælp til din kost af nogen der ved noget om det. Jeg håber derfor at mine råd her, kan hjælpe dig et skridt på vejen.
De bedste hilsner
Line