Komme af med fedtet

brevkassespørgsmål

Komme af med fedtet

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 7 år 1 måned siden

Jeg er en 19 årig pige der altid har dyrket meget motion så jeg har en forholdvis slank krop med muskler, jeg har lidt ekstra fedt på maven, men på ingen måde tyk, men det fedt vil jeg gerne af med, da jeg ved der gemmer sig muskler bag som jeg gerne vil have mere frem. Hvordan er den nemmeste måde at komme af med det? Er det at skære ned på kalorierne eller vil det være ekstra godt at løbe samtidig?

Svar:

Hej med dig

Jeg kan godt forstå, at det er irriterende med det ekstra fedt på maven. Jeg tror, der er mange, der har det ligesom dig - at de har noget fedt et sted på kroppen, som de gerne vil af med. Nogle synes, de har for tykke ben, andre er trætte af deres arme. Mange har nok et svagt punkt på deres krop, som de gerne vil ændre.

Desværre kan du ikke punkttræne din krop. Det vil sige, at du ikke kan fjerne fedtet fra et bestemt sted på kroppen. Hvis du skal fjerne fedt fra din mave, vil du automatisk også fjerne fedt andre steder på din krop. Det er ikke muligt kun at fjerne fedtet på maven. Og her er det forskelligt, hvordan vi mennesker taber fedt. Hos nogle vil mavefedtet forsvinde først, mens andre måske taber fedtet på brysterne først og mavefedtet som noget af det sidste.

Men hvis du skal tabe dig, er begge dine forslag gode. Jeg tror egentlig, at det er ligemeget, om du vælger at skære ned på kalorierne, eller om du vælger at begynde at løbe. Du skal dog være opmærksom på, at løb også vil gavne både din kondition og muskelmasse. Og hvis du derimod vælger at skære ned på kalorierne, skal du være opmærksom på, om du stadig får nok kalorier, så din krop får tilstrækkeligt fedt, kulhydrat og protein, samt vitaminer og mineraler. Det kan være et puslespil, der kan være svært at få til at gå op, og derfor er det måske en god ide at tage kontakt til en, der har en uddannelse indenfor det. Du er velkommen til at skrive til en læge i vores brevkasse, eller du kan måske få en konsultation hos en personlig træner eller en kostvejleder.

Jeg synes ellers, det lyder til, du har et fint forhold til din krop. Du virker sund og slank, og det lyder til, du er bevidst om din krop, uden det bliver fanatisk. Så måske skal du bare prøve at acceptere din krop, som den er. Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, men der er helt sikkert nogle, der misunder din krop. Og så længe du er sund og rask, så tænker jeg, det er det vigtigste. Derudover er det, især som kvinde, også vigtigt at have lidt fedt på kroppen. Det er med til, at kroppen fungerer normalt. Og så er det en naturlig del af dét at være kvinde, da kvindens biologi gør, at hun automatisk har lidt mere fedt på kroppen end manden.

Du kan også vende det om, og i stedet for at være træt af dit mavefedt skal du måske fokusere på de ting ved din krop, som du godt kan lide. Måske har du nogle flotte ben, eller måske er du rigtig glad for dit ansigt og dine øjne? Man kan hurtigt bruge meget energi på de ting, man ikke kan lide ved sig selv, og så glemme alle de gode ting.

Men for at svare på dit spørgsmål: Jeg tror ikke, der er et korrekt svar på, hvordan det er nemmest for dig at komme af med fedtet på maven. Jeg tror, det bedste er, at du gør det, der virker lettest for dig. Du kommer længst ved at gøre det, der falder dig mest naturligt ind, og som du helst vil. For ved at gøre det, du helst selv vil, bliver du mest motiveret til at gøre det. Så hvis du helst vil løbe en tur, er det det bedste. Og omvendt, hvis du helst vil skære ned på kalorierne, så tror jeg, du kommer længst med det.
En anden mulighed er selvfølgelig, at du kombinerer de to ting. Det kan du gøre ved, at du nogle dage løber en tur eller dyrker noget andet motion, og andre dage, hvor du ikke gider lave noget aktivt, kan du så skære lidt ned på kalorierne. Men husk på, at du ikke kun kommer til at tabe fedt på maven på den måde. Så hvis du er slank og generelt tilfreds med din krop, som den er, så synes jeg, du skal overveje, om det er det værd. Eller om du bare skal prøve at acceoptere dig selv og din krop, som du nu engang er.

Held og lykke med det hele. Jeg håber, du kan bruge mit svar.

Mange hilsner fra Ditte

Dittes billede
Ditte har svaret på dette spørgsmål