Kedelig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Jeg har faktisk ikke lyst til at drikke øl og alkohol, men jeg er bange for, at de andre synes jeg er kedelig. Min far og mor er glade for, at jeg ikke drikker, da de synes jeg er for ung. Hvad skal jeg gøre? Jeg er 15 år og går i 9. klasse.
Dreng, 15 år.

Svar:
Hej dreng, 15 år
Tak fordi du skriver herind.
Ja, det er helt okay at sige nej tak til at drikke alkohol, både som ung og som voksen. Det kan være rigtigt svært, hvis man føler, at man ryger ud af festen eller gruppen.  Der er danske undersøgelser, der viser, at unge tror at de andre unge drikker meget mere end de faktisk gør. Det er altså helt normalt, at man ikke drikker sig fuld, når man er 15 år og man er altså ikke kedelig fordi man ikke drikker øl og alkopops.  Jeg ved godt, at der er nogle der gør det, men skal de have lov til at styre, om du skal drikke eller dømme at du er kedelig?
Loven om salg af alkohol forbyder også salg til unge under 16 år, så Ifølge loven må 15-årige ikke drikke alkohol.
Måske kan du tale med nogle af dine kammerater om, at I støtter hinanden i, at I godt kan gå til fest uden af drikke, og at det er ok at sige nej tak til øl og breezers.
Så hold godt fast i, at du ikke har lyst, og at dine forældre heller ikke vil have, at du drikker.
Jeg håber, at du kan bruge svaret.
Mange hilsner
Susanne