ked af at være tyk
brevkassespørgsmål af
eva
21 år
Jeg er ked af, at veje for meget. jeg har lidt af angst og fik bare tilbudt piller af min læge. Ingen samtale eller hjælp til at komme til psykolog. Jeg vejer nu 25 kilo for meget ( lægen udregnede min BMI) og jeg render rundt med en stor mave. Jeg prøver at tabe mig, lægen gider ikke støtte, jeg er blevet afvist, Jeg spiser sukker, fordi jeg er stresset på studiet og ved, at stress kan få mavefedt til at få svært ved at komme væk. Jeg vil rigtig gerne ændre kostvaner men det er SÅ svært. Elsker is, slik, kage og ja jeg drikker sodavand hver dag. Jeg orker ikke min læge og der er ingen ledige læger her hvor jeg bor. Jeg føler mig grim, dum og kan se, at folk kigger på min mave. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan godt forstå, du synes det er svært. Det lyder til, at du føler dig alene og ikke føler, at du får støtte til at tabe dig. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have din læges råd og vejledning!
I flere kommuner, tilbydes der samtalegrupper til unge, som har det svært. Nu ved jeg ikke hvilken kommune du bor i, men du kan evt. prøve at google dig frem. Måske det vil kunne hjælpe dig med at få en større støtte, og måske det kan hjælpe dig at tale med nogen omkring det hele. Det kan både være din angst, din overvægt eller noget helt tredje. Prøv at google "samtalegrupper unge" og så din kommune, og se om der kommer noget op.
Du nævner også, at du gerne vil tabe dig, og at du har det svært med din krop. At tabe sig en lang, sej kamp, og der findes ingen nemme løsninger, så jeg kan godt forstå, at du har svært ved det. Det er svært at ændre livsstil, og det usunde, "hurtige" mad er oftest det nemmeste. Hvis man i forvejen har svært ved at finde overskud, fordi man går og er trist, så gør det, det selvfølgelig ikke nemmere. Dog gør motion og sund kost noget ved ens humør og motivation, så har man først tvunget sig selv ind i en rytme, får man automatisk også mere overskud til at fortsætte, da den sunde kost, ændringerne der så småt sker med ens krop, osv. kan hjælpe én med at holde motivationen. At spise sundt og tænke i sundere alternativer bliver pludselig en vane, og det hjælper til at bevare fokus på motivation.
Der er nogle ting, man kan gøre, for at gøre det hele nemmere for én. Det kræver, at man samler kræfter og får det gjort, for det kommer selvfølgelig ikke af sig selv. Selvom det måske er træls når man skal gøre det, så er det det hele værd i sidste  ende, og gør generelt hverdagen lettere.
Jeg kan blandt andet foreslå dig:
1) Lav madplan og handel stort ind. Skriv ned hvad du skal have og hold dig til listen. Jo flere gange på en uge man kommer ind i et supermarked for lige at hente en liter mælk eller en pakke rugbrød, jo fere gange bliver man fristet til at lægge noget sødt ned i kurven.
2) Et begreb, som efterhånden er ved at være ret populært indenfor træningsverdenen, er "food prep". Food prep betyder, at man laver mad til flere dage i træk. Det gør, at man kan lave en ordentlig omgang grøntsager, fuldkornspasta og kød og lægge i bøtter til de forskellige dage. Man vælger så fx to dage (fx søndag og onsdag), hvor man afsætter tid til at lave mad til flere dage. Man kan vælge, at det kun skal være frokosten der skal "food preppes", men man kan også lave til aftensmaden. Hvis det bliver for meget, kan man fx "food preppe" ens frokost søndag (og dermed have madpakker til mandag, tirsdag og onsdag), food preppe igen onsdag (med madpakke til torsdag og fredag), og så lave større portioner aftensmad, så man evt. har til hver anden dag. Det er vigtigt, at du får spist en masse grøntsager, samt vælger fuldkornsbrød, fuldkorns pasta og brune ris. Det er derudover vigtigt, at du får godt med protein (protein findes i høj mængde i bl.a. kød og skyr), da protein kan hjælpe på din fedtforbrænding.
3) Find alternativer. At lave "sunde alternativer" kan måske fjerne lidt af din trang til søde sager. Der findes efterhånden en masse bloggere, som laver en masse opskrifter på sundere alternativer. Det kan være bananpandekager med skyr og bær eller det kan være banankage, som er lavet på bananer, dadler, mandler o.lign. Et par forslag til bloggere kunne være:
www.mettelyngholm.dk
www.mayadroem.dk
4) Find en sport som du synes er sjov, og sæt realistiske mål for hvordan du vil træne. I øjeblikket er en sport som crossfit meget populær, men alt fra zumba til fodbold vil være lige så godt. Er du ikke så meget til holdtræning, kan du også begynde at løbe. Man kan hente diverse apps som kan hjælpe én igang med at løbe, og du kan evt. kombinere det med intervalløb, som er meget fedtforbrændende. Det kan også være, at du skal starte med at gå nogle ture i hurtigt tempo og vænne din krop til dette først.
5) Måske du har en veninde som kan være din træningsmakker et par gange i ugen?
6) Tag billeder af dig selv, så du kan følge med i din udvikling. Det kan være ekstremt svært at se de fremskridt man gør, når man ser på sig selv hver dag. En rigtig god idé kan derfor være at tage billeder løbende, så man kan se, at man faktisk taber sig og at den indsats man gør, gør en forskel.
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det hele virker lidt overvældende. Det er mange ting der skal ændres. Start stille og roligt med at få styr på din kost, og aftal med dig selv, at du fx. 1. marts også skal begynde at træne 2-3 gange i ugen. Det kan også være, at du sagtens kan overskue det hele, og sagtens kan starte med det samme.
Nogle gange falder man i, men det må endelig ikke tage modet fra dig. Alle fejler indimellem, men gør det så godt som du kan og lad være med at slå dig selv oveni hovedet med at det aldrig vil lykkes.
Held og lykke med det hele :-)
Mange hilsner
Christina.