Kan ikke få tømmermænd
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
hej
jeg har lagt mærke til at dagen efter jeg har festet med vennerne og drukket ordentligt igennem så har jeg ikke tømmermænd hvilket er rart siden alle snakker om hvor forfærdeligt det er. Men jeg har tænkt på om jeg på en eller anden måde var immun overfor tømmermænd, og om der var en var en forklaring på hvorfor jeg ikke får tømmermænd
Hilsen en nysgerrig fyr

Svar:
Hej Nysgerrige fyr
Mange vil nok, ligesom dig selv, tænke at du er ret så heldig. For tømmermænd er for rigtig mange mennesker bare ikke særlig sjove.
Der er mennesker som sjældent får tømmermænd, også selv om de drikker lige så meget eller mere andre mennesker som får voldsomme tømmermænd.
Det lyder som om din krop ret hurtigt forbrænder den alkohol du drikker, og det kan være en af forklaringerne. For rigtig mange handler tømmermænd også om at væske-, sukker- og saltbalancen bliver helt smadret efter en druktur. Måske er du bare god til at drikke andet væske end alkohol, sådan at din krop ikke bliver dehydreret, hvilket som regel er det de fleste får voldsom hovedpine af dagen efter. Måske spiser du lidt chips eller noget sødt i løbet af aftenen eller inden du går i seng. Det kan være med til at opretholde din salt/sukker balance hvilket også kan være med til at holde tømmermændende væk.
Men inden du føler dig som planetens heldigste mand bliver jeg nødt til at kaste lidt øv ind i ligningen.
For det kan sagtens ændre sig. Mange oplever at tømmermænd kan blive værre med alderen og mennesker der normalt ikke har tømmermænd begynder pludselig at få det når de bliver ældre.
Og så bliver jeg også nødt til at være rigtig voksen kedelig og sige at selv om du ikke får tømmermænd og at det på den måde kan virke som om du bedre kan tåle alkohol end de fleste, så har de manglende tømmermænd ingen betydning for om alkoholen skader kroppen eller ej. Lige meget om du får tømmermænd eller ej vil det stadig være skadeligt for kroppen hvis du drikker mere end 5-6 genstande på en aften.
Mange hilsner
Niels-Christian