Kan det lade sig gøre?

brevkassespørgsmål

Kan det lade sig gøre?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 4 år 9 måneder siden

Jeg er en pige på 16 år som meget gerne vil tabe noget fedt og øge noget muskelmasse.

Med det mener jeg "mere tonet". 

Jeg har hverken brug for at tabe mig eller tage på i vægt, så jeg er ikke ude efter at løbe på et løbebånd Heletiden.

Jeg vil gerne tabe fedt og tage på i muskler, hvis det giver nogen mening. 

Jeg ved ikke om det Er muligt, og jeg har prøvet at søge lidt omkring på nettet om hvad Der skal til og hvad jeg kan gøre.

Jeg spiser meget normalt, varieret og regelmæssigt. 

lige Nu træner jeg i en time 4 gange om ugen. 

Jeg laver en form for cardio i 30 minutter som er løb/eller rask gang.

Og den sidste halve time bruger jeg på at lave styrke eller pilates. Og så skifter jeg gang til gang mellem hvad jeg fokusere på. 

(Overkrop og næste gang overkrop Eller omvendt)

 Er det muligt at holde vægten og stadig få mere muskelmasse og tabe noget fedt, så det balancerer på den måde? :)

Jeg læste et sted at det skulle vist være svært og en lang proces men jeg er i tvivl! 

 Tak!!

Svar: 

Hej med dig.

Det lyder til, at du er meget opmærksom på at leve sundt, hvilket er rigtig godt. Du er også langt fra den eneste, som ønsker at blive mere tonet, men som oplever, at det kan være rigtig svært. Jeg kan også godt forstå, hvis det kan være lidt af en jungle at finde ud af, hvordan du bedst muligt kan blive mere tonet osv.  

Uden at være den helt store ekspert på området, så vil jeg mene, at du allerede er i gang med at gøre noget af det rigtige for at øge din muskelmasse og samtidig tabe fedt. Du har ret i, at det kan være en lang og svær proces, men det er dog muligt at opnå. Der er dog lidt uenighed om, hvordan man bedst kan gøre det. Jeg har søgt lidt på nettet og fundet frem til følgende; For at forbrænde fedt, så kræver det at du dyrker intensiv styrketræning eller kredsløbstræning. Det kan f.eks. være noget du gør to gange om ugen. Når du taber fedt, så vil dine muskler allerede der fremstå mere markante. Og styrketræningen vil bidrage til at øge din muskelmasse. Men for at få større muskelmasse, så kræver det også at du har fokus på at spise godt med proteinrig mad, eksempelvis æg, kød, mælk osv. Det er dog vigtigt, at du ikke skærer kulhydrater helt væk fra din kost, da det kan resultere i, at du faktisk mister muskelmasse, men samtidig skal du også være opmærksom på, at du ikke spiser flere kalorier end din krop har brug for.  

Men jeg vil dog sige, at selvom det er muligt, så er alle kroppe også forskellige og alle reagerer forskelligt på kost og træning. Hvis du har mulighed for det, så vil jeg derfor anbefale dig at kontakte en diætist, som kan lave en træningsplan og en kostplan, som er skræddersyet til dig. Det kan være en fordel at snakke med en, som har meget forstand på området, og så du sikrer dig, at du får mest muligt ud af din træning, og så du ikke skal tælle kalorier hver dag. Det kan nemlig være enormt tidskrævende, og samtidig kan det også blive trættende at være så fokuseret på, hvad man spiser.
Du skriver, at du spiser normalt og varieret, hvilket er rigtig godt. Men selvom du er i gang med et træningsforløb og at du generelt spiser godt, så er det også helt normalt at falde i og have perioder, hvor man ikke er ligeså fokuseret eller spiser lidt mere usundt end man plejer. Måske er det noget du selv kender? Der er mange som kan få dårlig samvittighed og blive frustreret over dem selv, men det er helt normalt at have perioder, hvor man måske ikke har tiden eller overskuddet til at leve ligeså sundt, og det gør heller ikke noget.

Selvom du ikke vil tabe dig, så kan det, at blive mere tonet som sagt godt være en svær proces. Så for at undgå, at du hurtigt bliver frustreret over at du ikke kan se nogle resultater, så kan det hjælpe at lave små delmål. Det kan være hvad som helst, f.eks. hvor mange gentagelser af en øvelse du kan lave, eller hvor mange kilo du kan løfte eller hvor hurtigt du kan løbe osv. Det er kun fantasien der sætter grænser. På den måde kan du hurtigere opleve at få succesoplevelser, og derigennem ikke miste motivationen. Men det er også noget, som en diætist kan hjælpe dig med.
Derudover vil jeg sige, at det er også rigtig vigtigt, at du laver noget motion som du synes er sjovt. Det samme træning kan nemlig hurtigt blive ensformet, så derfor kan det være en god idé at udforske, om der også er andet træning, som der kunne være sjovt at prøve. Det kan være alt fra forskellig sport til nogle hold i dit lokale fitnesscenter. Det er altid lidt lettere at få dyrket motion, når man synes at det er sjovt.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og så vil jeg ønske dig held og lykke med dit mål.

De bedste hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program