Købemani (mor)
brevkassespørgsmål af
Julie
15 år
Hej Cyberhus
Jeg ved ikke, om dette er relevant, men jeg har bare virkelig brug for hjælp til dette.
Jeg er ensom, og føler slet ikke, at jeg kan invitere nogen hjem i mit hus, fordi min mor køber VILDT meget ind, når hun er ude og handle. Vi har vores "madskab", som er fyldt med 56 dåser makrel, 5 flasker juice, 27 emballager med torskerogn, 6 dåser tomatpure, 11 dåser med røde bønner, olivenolie, 2 flasker tomatsovs, syltede agurker, 3 glas marmelade m.m.
I skabet er der kun opbevaret "ekstra" ting af det, som vi allerede har. Vi har mange flere dåser osv. end det, der er i skabet. Det ligger bare andre steder i huset. Min mor køber rigtig meget af det samme mad, fordi det er på tilbud. Vi kommer ALDRIG til at få spist 56 dåser makrel, så hvad i alverden tænker hun på!
Jeg synes, at hun er fuldsætndig vanvittig, når hun kan købe så meget mad, som bare er spild og rod i vores hus.
Vi har også en lille mellemgang, hvor mine forældre har 2 nettoposer fyldt med havregryn, 2 poser fyldt med 100 g chokolader, chokoladekiks i poser, kaffe, sådan noget fine pålæg (som bare ligger på gulvet), nødder af alle mulige slags i en nettopose m.m.
Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre. Hver gang min mor har været ude og handle, køber hun bare flere ting, som kan ligge og flyde rundt i huset, og det er så pinligt for mig, hvis der kommer gæster. Jeg er blevet deprimeret, jeg har ingen venner, jeg er ensom og føler mig totalt pinligt berørt pga. af min mors store indkøb. Jeg kan aldrig nogensinde invitere nogen hjem, da det er det mest pinlige nogensinde.
Jeg aner simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre. Kan man sige, at der er noget galt med min mor ift. hendes indkøb?

Svar:
Kære du,
Først vil jeg lige starte med at understrege, at hvis man, ligesom du, føler, at man har brug for hjælp, så er det altid relevant at skrive til Cyberhus. Det er altså rigtig fint og helt i orden, at du skriver dit spørgsmål her i Cyberhus' brevkasse.
Ud fra det du beskriver i dit spørgsmål, så lyder det godt nok til, at I har meget mad til at ligge hjemme hos dig. Jeg ved ikke, om man kan sige, at der er noget galt med din mors indkøbsvaner, men egentlig tænker jeg heller ikke, at det er det vigtigste lige nu. Til gengæld synes jeg, at det vigtigste er, hvordan du har det med din mors indkøbsvaner.
Det er meget normalt, at man som 15-årig er mega flov over sine forældre. Så selvom du måske er helt overbevist om, at du har "verdens pinligste forældre", så vil jeg garentere dig for, at der sidder rigtig mange andre 15-årige rundt omkring i Danmark, som har det på præcis samme måde. Min pointe er her, at du måske skal prøve at lade være med at tænke så meget over, hvordan jeres hjem ser ud. For det 1. fordi, at andre måske ikke lægger lige så meget mærke til alt maden, som du gør. Og for det 2. fordi, du faktisk ikke behøver tage ansvar for, hvad din mor eller hvad dine forældre køber ind. Jeg forstår godt, hvis du synes, det er pinligt, at I har meget mad liggende derhjemme, men det er jo ikke din skyld. Du har ikke gjort noget forkert. Derfor synes jeg heller ikke, at du skal skamme dig over, hvordan det ser i jeres hjem.
Jeg synes, det er trist at høre, hvis du er blevet ensom og deprimeret pga. din mors store indkøb. Hvis du ikke har lyst til at invitere venner med hjem, så kunne du evt. lave noget sammen med venner eller klassekammerater andre steder? Fx hjemme hos dine venner, eller på en ungdomsklub? Hvis du ikke lige synes, du har nogle venner, du kan være sammen med, så kan jeg også anbefale Ventilen (ven-til-en). Ventilen er en frivillig organisation, der hjælper ensomme unge mellem 15-25 år til at finde en vej ind i et fællesskab, hvor det er trygt og hyggeligt at deltage. Her mødes du altså med andre unge, som føler sig ensomme. I mødes i Ventilens egne lokaler, så du behøver ikke bekymre dig om, hvordan der ser ud hjemme hos dig. Du kommer ind på Ventilens hjemmeside ved at trykke her. På deres hjemmeside kan du læse meget mere om, hvad Ventilen er for noget, og hvad man laver i Ventilen. Nu ved jeg jo ikke, hvor du bor, men Ventilen har afdelinger i mange byer, så det kunne jo være, der også var en afdeling i din by eller i en by tæt på dig? Hvis du trykker her, kan du se en liste over de byer, hvor Ventilen holder til.
Jeg håber meget, at du kan bruge mit svar. Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål, eller hvis der er noget, du gerne vil have uddybet.
Kærligst,
Simone