jeg skal have hjælp NU!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej jeg er en pige på 16 og jeg har et spørgsmål:
jeg har fødselsdag her den 26 Juli og ønsker mig noget tøj, men det tøj jeg ønsker mig i gave er jeg for bred til i min talje (fra nettet og man skal have et bestemt mål) taljens mål fra det tøj jeg ønsker mig er 26 i tommer på et målebånd men min talje er 28 ja det er kun 2 cm jeg mangler men jeg har ogs rimelig tydleigt fedt bag på mine hofter.
SÅ HVAD SKAL JEG GØRE FOR AT MIN TALJE OG FEDTET PÅ MINE HOFTER BLIVER MINDRE?? (DET ER TØJ JEG ØNSKER MIG SÅ BRANDENE)
(jeg dyrker ingen form for motion da jeg ikk går til nogen form for sport for jeg er ikke sports typen, jeg har ikk nogen at følges med og min familie ikke har råd til at betale for fitness, jeg har heller ingen mulighed for at cykle en tur da vi ingen cykler har og ingen mulighed har for at låne af familie da vi bor pænt langt væk fra demj)
PLZ. jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig for jeg ønsker mig det så meget :)
tak på forhånd!

Svar:
Hej Anonym
Jeg genkender din situation og der er to løsninger på problemet:
Enten køber du tøjet i en større størrelse i erkendelse af, at du ikke kan nå at tabe i vægt så talje- og hoftemål passer.
Eller også skal du forsøge dig med et effektivt vægttab og du skal starte NU.
Når man ønsker at opnå vægttab så skal fokus primært ligge på at indtage færre kalorier, frem for at forbrænde flere kalorier. Faktisk kan man sige, at 80% af indsatsen skal handle om at spise mindre og 20% af indsatsen om at motionere mere. Jeg læser i mellem dine linjer, at du ikke er så motiveret for at begynder at motionere. Dog vil jeg sige, at du godt kan øge din forbrænding, uden at du behøver gå i gang med at træne til halv-maraton.
Jeg vil derfor råde dig til at gøre 2 ting:
1)      Først og fremmest: Se på hvad du spiser og drikker, og find noget du kan udelade, eller noget du kan bytte ud med et mere kalorielet alternativ. Husk også at spis grønt og groft dagligt. Husk også at få noget morgenmad og 2-3 mellemmåltider ud over de 3 større daglige måltider. Det kan lyde lidt paradoksalt at kostindsatsen – som jo skal fylde 80% af din indsats – ikke handler om begrænse antallet af måltiderne. Du skal gå efter, at det samlede energiindtag du skal have på en dag skal være lavere og bestå af mere grønt og groft, men det skal ikke være på bekostning af færre måltider.
2)      Dernæst: Se om du kan hæve mængden af fysisk aktivitet ved at være mere aktiv i det daglige: Brug trappen, gå en tur...alle de gange i løbet af en dag hvor du kan bevæge dig istedet for ikke at lave noget.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner Anne