jeg føler mig enormt fed

brevkassespørgsmål

jeg føler mig enormt fed

brevkassespørgsmål af
Aya
12 år
Oprettet 7 år 3 måneder siden

Hej brevkasse. Jeg er en pige på 12 år, som går rundt og tænker på dette hele tiden; Er jeg fed? Jeg er 1,63 høj, og vejer 62 kilo. Jeg er 100 procent sikker på, at jeg er en smule overvægtig. Men fed? Jeg har former osv, men jeg hader mig selv for at være overvægtig. Det fylder meget i mit liv. Især fordi jeg går i en lorte klasse, hvor alle ka' finde på, at sige alt muligt dårligt om en. Men er jeg virkelig så fed, som de går rundt og siger?? Jeg prøver at spise mindre, og træne mere, men det at se på alle andre piger, som er så tynde, får mig til at give op, nogen gange.

Jeg håber, at jeg kan få et svar på det. Tak. ://

Svar:

Kære du

Lad mig med det samme sige at du på ingen måder er fed.

Hvis man måler din bmi ud fra de tal du giver, er det rigtigt at du MÅSKE er en smule overvægtig. Når jeg skriver måske er det fordi sådan noget med vægt er meget forskelligt fra person til person, og derfor skal man passe meget på med at tro at man kan sige noget præcist ud fra eksempelvis det bmi man man måle sig frem til ved at have højde, vægt og alder. Muskler vejer eksempelvis mere end fedt, og hvis man har en kompakt muskuløs kropsbygning kan man godt have et bmi der viser at man er overvægtig, uden at man faktisk er overvægtig.

For det andet er det også meget vigtigt at være opmærksom på at du er lige i begyndelsen af puberteten, hvor der pludselig kan ske store udsving i din krops udvikling. Du kan på ganske få uger og måneder vokse en del cm i højden uden at tage på i vægt. Derfor tænker jeg ikke at du behøver bekymre dig så meget om du lige nu er en smule overvægtig.

Det vigtige er at du prøver at spise frugt og grønt, og ikke alt for mange søde sager. Og så selvfølgelig at du får bevæget din krop. Det kan være ved træning, men også gåture, at cykle i skole, og huske at tage trapperne op og ned i stedet for elevator. Eller måske tage dem en ekstra gang hver dag.

Du er IKKE fed. Det passer ganske enkelt ikke. Du er perfekt som du er.
Husk også på at din krop lige nu udvikler sig og at du helt naturligt vil udvikle mere kurvede former. Det er en helt naturlig og sund udvikling. En del af at komme i puberteten, og lige så stille udvikle sig fra at være barn til at blive voksen.

Til sidst er det også vigtigt at sige at det med at være meget selvkritisk, også er en helt naturlig del af puberteten. Man ser ganske enkelt på sig selv med mere kritiske øjne, og det kan godt være rigtig svært når den her selvkritiske periode kommer lige på samme tid som kroppen rent fysisk udvikler sig, og ikke altid lige ser ud som man gerne vil. Det gør det selfvølgelig ikke lettere at du har klassekammerater der siger nogle negative ting om din vægt.
Hvis nogen siger at du er fed, så tager de fejl...så enkelt er det. Du er IKKE fed.

Det lyder som om du gør de helt rigtige ting for dig selv. Prøver at spise sundt, og træne. Det synes jeg du skal rose dig selv for. Det synes jeg i hvert fald er godt gået. Din krop kommer til at ændre sig i de kommende år, så hold fast i de gode vaner du prøver at skabe og så giv det lidt tid.

Gode hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål