Hvorfor er der nogende rhar bedre kondi end andre
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg ryger og det har jeg gjort i et havt år nu
men noget jeg ikke kan få til at hænge sammen er at der er en klassen som altid har været ham der var hurtigst og havde best kondi, men inden for de seneste uger det er faktisk mig der er blevet den med best kodition og udholdenhed og jeg har aldrig rigtigt trænnet eller lavet nogen former for fats træning i min fritid så derfor undre det mig meget at det er mig der er blevet den "bedste" i klssen og faktsk også den stærkeste!???
Hilsen MIG

Svar:
Hej MIG
Det lyder godt og rart at være både den hurtigste og den stærkeste i klassen til idræt, men jeg kan ikke umiddelbart forklare, hvorfor din kondition er blevet meget bedre i løbet af den sidste tid.
Normalt vil der ske det modsatte, hvis man ryger. Når man ryger, opstår der kulilte som inhaleres ved afbrændingen af cigaretten og kulilten sætter sig på de røde blodlegemer i blodet og spærrer for ilten. Det vil sige, at hvis du ryger kan du normalt opleve, at du bliver mere stakåndet og har sværere ved f.eks. at dyrke sport og opnå bedre resultater.
Så der må være noget andet, som spiller ind i din situation. Måske ryger du ikke så meget? Eller måske er de andre mindre aktive end de plejer at være?
God fornøjelse med træningen
Bedste hilsner
Birgit