Hvor gammel?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hey har lige et par spørgsmål.
Hvor gammel skal man være for at købe øl?
hvor gammel skal man være for at købe små blå?
hvor gammel skal man være for at købe champange og vin?
hvor gammel skal man være for at købe breezers?
Og er der begransninger for hvor meget man må købe ?

Svar:
Hej Anonym
Jeg kan svare dig ret enkelt.
For at købe alkohol skal du være minimum 16 år. Når du er 16 år kan du købe drikkevarer der indeholder op til 16,5% alkohol.
Det vil sige at du som 16-årig godt kan købe øl, breezers og det meste champagne og vin.
Små blå må du ikke købe før du er fyldt 18 år. Det samme gælder alle andre former for stærk spiritus og likør som ren Vodka, Whiskey, Rom, Baileys, Absint, Tequila, Cognac, Snaps osv osv .
Så længe du køber alkohol i Danmark er der ikke nogen begrænsning for hvor meget du må købe ifølge loven. Der kan dog være enkelte butikker der har deres egne regler om hvor meget de vil sælge til unge under 18 af gangen.
Mange hilsner
Niels-Christian