Hurtig slankekur?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Har altid skammet mig over min krop og mit ansigt. Tror at jeg er kendt som "den klamme pige" i min klasse. Flere gange har jeg prøvet at gå på slankekur, men det gik bare aldrig ikke. Her idag fik vi sommerferie, så fik jeg en ny ide. Tænk hvis jeg kom tilbage efter sommerferien, og rent faktisk var blevet pæn. Det ville være en overraskelse for alle, især hvis jeg ikke informerer dem om at jeg er på slankekur. Vil bare så gerne se deres ansigtsudtryk hvis det skete. Men er det muligt at tabe sig på 6 uger? Har søgt på nettet, og der er jo mange af de der overskrifter: "tab dig på 2-4 uger", men skal man tro på det? Virker det? Har hørt forskellige meninger om det, hvor nogle siger at det virkelig godt kan lade sig gøre. Og så er der andre der siger, at man mindst skal have været på slankekur et år før man kan tabe sig. Man behøver det nødvendigvis tage et helt år? Hvad hvis jeg fx. går 3-4 løbe/gå ture hver eneste dag? Og holder mig væk fra det usunde? Kan det så lade sig gøre? (Det skal lige siges, at jeg ikke er såå overvægtig igen.. Altså jo, er buttet/overvægtig men tror i hvertfald ikke jeg har brug for at tabe mere end 10 kilo) faktisk, har jeg ikke så meget styr på hvad jeg vejer, da jeg altid hader resultaterne, men tænker at jeg bare skal tabe mig indtil jeg selv synes at jeg er tynd. Kan man gøre det på den måde?

Svar:
Hej med dig
Jeg er ked af at høre du taler så dårligt om dig selv og jeg håber derfor jeg kan hjælpe dig lidt gennem mit svar.
Jeg tænker udfra dit spørgsmål, at dine dårlige tanker om din krop kan handle om dårligt selvværd? Derfor tror jeg du kunne have glæde af, at arbejde med at styrke dit selvværd, frem for at forsøge, at "ændre" din krop. Jeg tror derfor, at en vigtig del af at få det bedre med dig selv starter ved, at du øver dig i at tale pænere om dig selv.
Det kan være det hjælper lidt, hvis du tænker på hvordan du ville tale til en god veninde. Der er ikke mange som ville sige "klam" om sin veninde, eller sige hun har et grimt ansigt eller en grim krop. Så selvom det kan være svært, at vende sig til, så kan du øve dig i at være din "egen gode veninde", så du istedet for at være hård ved dig selv, faktisk er god mod dig selv og på den måde styrker dig selv istedet. Det kan kræve tilvænning, men med tiden, tror jeg du vil kunne mærke en forskel. Der er virkelig noget flot ved alle mennesker, prøv selv at lægge mærke til om du ikke kan finde mindst én flot ting ved hvert menneske du møder. Det kan være flotte øjne med et glimt i, flot hår, et sødt smil eller en venlig eller sjov personlighed. På den måde vil du helt sikkert også kunne se noget, som du godt kan lide ved dig selv.
Vi kan ikke alle ligne de fuldstændig tynde modeller i bladende og det skal vi heller ikke, for det er for mange af dem rigtig usundt at være så mager. Eksempelvis kan vi ofte synes, at mennesker med en god energifyldt udstråling er lige så flotte som personen, der har en slank krop. Derudover er der faktisk rigtig mange som går og er utilfredse med et eller andet ved deres krop. Det er små ting, som for os hver især kan synes rigtig vigtige. Men ofte er det kun os selv, som lægger mærke til de ekstra par kilo, en delle på maven eller på låret. Andre ser det ikke, fordi de er så optaget af deres egen udseende. Heldigvis er krops- og skønhedsidealet ved at ændre sig lidt, fordi mange modeller nu skal være lidt tykkere end tidligere. Én af grundene kan være, at man har fundet ud af at det faktisk er usundt at være alt for tynd. Derudover har opfattelsen også ændret sig lidt, så man også synes kraftige piger og kvinder er lige så smukke som tyndere. Jeg tænker det er en positiv udvikling, som du måske kan læne dig op af, fordi det betyder, at der er plads til os alle, lige gyldigt hvordan vi ser ud. Der er noget flot over alle de forskellige måder man kan se ud på. Det kan godt være du har lidt svært ved, at se det lige nu, men jeg tror at du med tiden vil komme til at holde endnu mere af dig selv og lære at du er mindst lige så meget værd som alle de andre.
Du skriver at du gerne vil tabe dig inden du skal i skole igen og jeg forstår godt, at det kunne være spændende for dig at gennemgå en forvandling, fordi du godt kunne tænke dig at få det bedre med dig selv. Den del vender jeg tilbage til. Jeg tror nemlig også, at du vil kunne komme rigtig langt ved at arbejde med dit selvværd. Hvis du har lyst til det, kan du eksempelvis overveje de her spørgsmål: Hvad sætter du pris på ved dig selv(både udsends og personlighedsmæssigt -altså alt)? hvad har du svært ved at sætte pris på ved dig selv ? og hvordan opfatter du dig selv? Det kan måske virke skræmmende at overveje de her ting, men prøv evt. at tage et spørgsmål af gangen og overvej dine tanker - du kan evt. skrive dem ned hvis det er nemmere. Her tænker jeg igen det ville være rart for dig hvis du husker, at tale pænt om dig selv, også selvom det er noget du er utilfreds med. Hvis du har lyst til at lære mere om dig selv og blive klogere på dine tanker, kan du også prøve, at snakke med en veninde eller måske din mor eller en anden i familien, du føler du kan stole på. Du er også rigtig velkommen til at henvende dig i den anonyme chat her på siden, hvor der sidder en rådgiver klar til at chatte med dig her
Du spørger om det er muligt at tabe sig på 6 uger og om det virker, at tabe sig på 2-4 uger. Og du spørger om man kan stole på det og om det virker? Mit korte svar er, at det godt kan lade sig gøre, at tabe sig på både 2,4, 6 uger og 1 år. Jeg synes dog, at det kræver et noget længere svar, fordi der som du også skriver er mange forskellige og delte meninger om de korte og hurtige slankekurer. Disse såkaldte "hurtige" slankekurer, betyder dog ofte at man bagefter tager lige så meget på, som man lige har tabt sig, fordi man efter kuren jo går tilbage til sin "normale" dagligdag og kost. Ofte vil det også være sundere for kroppen, at tabe sig langsomt over en lang periode på fx 1 år. Hvis man lige så stille får nogle gode vaner, vil det være det bedste i længden, fordi man så kan holde det ud. Så kan man leve sit liv som man plejer og kun foretage små ændringer, som på langt sigt også har en effekt.
En anden ting er at du lige nu er i teenageperioden, hvor din krop udvikler sig. Det er derfor ikke så godt for dig at gå på en slankekur, fordi der sker så mange forskelllige ting med kroppen. Derfor tænker jeg ikke du skal være bekymret for det du spiser. Hvis du blot får morgenmad, middagsmad og aftensmad samt et par små snacks imellem de tre måltider, så synes jeg ikke du skal bekymre dig om det. Istedet tænker jeg det kunne være en god ide for dig at dyrke motion. Du skriver, at du overvejer at tage 3-4 gå/løbeturer hverdag. Det er fint med motion, men jeg tror simpelthen det er for hårdt for din krop at lave så meget på én dag. Jeg tænker istedet det er fint, hvis du blot får dyrket lidt motion i løbet af ugen. Det behøves ikke være en gå/løbetur hver dag. Du kunne også overveje om du ville dyrke en sport, hvor der ofte er et hyggeligt fællesskab og du møder andre på din alder?  Jeg ved ikke om du allerede dyrker en form for sport, men ellers kunne du overveje hvad du ville kunne lide. Her tænker jeg det er vigtigt med en aktvitet du nyder. Det kan både give dig glæde og styrke din krop, fordi motion er godt for sundheden. Det kan være du har en veninde du kan tage med til fx badmintion, løb, volleyball eller lignende. Der er jo rigtig mange forskellige muligheder. Du kan evt. snakke med en veninde eller en fra familien om de har nogle gode ideer til hvad du kunne prøve. Desuden tror jeg det kunne vær en god ide for dig at snakke om dine tanker om dit udseende med en god veninde eller et familiemedlem. De vil højst sandsynligt kunne give dig nogle gode råd, fordi de kender dig bedre og også ønsker dig det bedste.
Jeg håber du kunne bruge mit svar, ellers er du altid velkommen til at skrive igen eller henvende dig i chatten.
De bedste hilsner Maria