Hjælp, jeg kan ikke overskue det.

brevkassespørgsmål

Hjælp, jeg kan ikke overskue det.

brevkassespørgsmål af
...
15 år
Oprettet 7 år 5 timer siden

Hej.

Jeg er en pige på 15 år, som går i 9. klasse. Jeg skal til eksamen (afgangsprøve) om nogle uger, og bare tanken før mig til at gå i panik. Jeg prøver hele tiden at sige til mig selv, at jeg jo ikke dør, og at det ikke betyder så meget. Jeg prøver også lidt at bilde mig selv ind, at jeg ikke skal op til eksamen. For hver gang jeg bare tanker på det, får jeg det som om at jeg skal kaste op.

Her den anden dag skulle jeg så trække mit emne i dansk, så jeg blev ligesom mindet om at jeg faktisk skulle til eksamen. Jeg gik totalt i panik, og følte jeg var ved at besvime. Jeg ved virkelig ikke, hvad der sker for mig, det var jo bare en udtrækning.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg føler nemlig slet ikke at jeg kan overskue det. Jeg har i forvejen haft rigtig svært ved at koncentere mig, her de sidste uger. Jeg kan slet ikke få mig taget sammen til at lave noget, og det er rimelig meget et problem, når jeg skal op til eksamen lige om lidt.

Jeg har det også ret svært lige nu, jeg tror det er derfor, at jeg ikke kan fokuser på det jeg skal. Det er nemlig blevet opdaget at jeg cutter (mit værste mareridt), og jeg har egenlig ikke lyst til at leve mere...

Jeg ved ikke, hvordan jeg skal komme igennem mine eksamener, håber i vil komme med nogle råd...

Svar:

Kære du,

Det lyder til, at du har det rigtig svært lige nu, og at livet er svært at overskue. Det gør mig ondt at høre, at du har det sådan. Det er helt normalt at blive nervøs op til en eksamen og få tanker om hvordan det mon skal gå og om man kan klare det, men det skal jo helst ikke være sådan, at man slet ikke føler at livet længere er noget værd eller at man går helt i panik. Sådan som jeg forstår dit brev, så er der faktisk flere ting i det end din forestående eksamen, nemlig også det, at du i forvejen er i en rigtig svær periode lige nu, med tunge og svære tanker og følelser. Det kan være svært altid at vide hvad der er hvad - dvs. hvad skyldes at du skal til eksamen og hvad skyldes at du har det rigtig svært og er begyndt at skære i dig selv. Jeg kan sagtens forstå hvis du også selv kan synes det er svært at vide hvad der er hvad lige nu. Jeg håber du kan bruge mit svar og at det kan hjælpe dig til at finde ud af hvad du kan gøre for at få det bedre!

Som jeg også skrev før, så kan det være svært at afgøre hvorfor du har det som du beskriver i dit brev, men uanset hvorfor du har det sådan, så skal du jo gerne få noget hjælp så du kan få det bedre. Jeg kunne tænke mig at skrive lidt om tre forskellige emner, og forhåbentlig kan det inspirere dig til at søge hjælp til hvordan du kan få det bedre!

1) Eksamensangst

Jeg tænker umiddelbart det du beskriver kan lyde som eksamensangst eller noget i den stil, som er en intens følelse af ubehag og angst op til og under eksamen. Eksamensangst kan godt medføre, at man ikke kan koncentrere sig og føler man ikke kan overskue noget, fordi angsten bliver så overvældende. Hvis du tænker det godt kunne være eksamensangst du har, så kan det være godt at snakke med nogle om det, så man kan få hjælp til at komme af med angsten og så man ikke sidder alene med så tunge og svære tanker og følelser. Det kunne måske være dine forældre, veninder og din lærere.
Nogle skoler tilbyder "kurser" i eksamensangsthåndtering, så man i fremtiden bedre kan håndtere de intense negative følelser, man får ved eksamen. Det kunne måske også være noget du kunne undersøge om var muligt på din skole.
Desuden er der også ting man selv kan prøve, for at se om det kunne hjælpe på angstniveauet. Det kan måske være en mulighed hvis du ikke når at få hjælp inden du skal til eksamen. Dette link beskriver tre øvelser som du kan prøve for at tage den værste nervøsitet og angst, og som du måske kan bruge lige op til eksamen. Der er både beskrivelse af øvelserne samt videoklip hvor øvelserne er vist. Du kan finde øvelserne her.

2) Selvskade

Der kan være rigtig mange grunde til at nogle vælger at skade sig selv, fx. ved at cutte. Jeg ved ikke hvorfor du selvsskader, men ofte er det noget man gør, fordi man prøver at undgå en ubehagelig psykisk smerte ved at skabe en fysisk smerte i stedet for. Det kan blive en rigtig ond cirkel, fordi selvskade midlertidigt kan mindske den psykiske smerte, men medfører ofte også nye negative følelser, fx. skyld eller skam, hvilket igen kan gøre at man får trang til at selvskade på ny. Derfor er det ikke den bedste løsning, da det ofte medfører nye problemer, idet man næsten kan føle sig afhængig af at kunne selvskade.

Måske kunne det være en mulighed for dig at finde alternative strategier, du kan bruge når du får trang til at selvskade. Det kunne være at se en film eller læse en bog (forsvinde ind i et andet univers og glemme virkeligheden lidt), gå en tur med en veninde eller dine forældre, gøre noget du elsker (tegne, lave mad, spille spil, hoppe på et ben, hvad ved jeg), eller måske kunne du få dig en massagebold med små dutter på - de kan nemlig godt virke til at distrahere samtidig med at man mærker en fysisk stimulation. Det kan med andre ord være alt muligt andet, som du kan prøve at gøre i stedet for at skære i dig selv. Jeg håber du har mod på at prøve det og se om det kunne hjælpe dig i nogle situationer.

Selvom jeg godt kan sætte mig ind i, at det må være svært at blive opdaget i at cutte, så synes jeg faktisk det er rigtig godt at du ikke er alene med den hemmelighed mere. At det er blevet opdaget betyder nemlig forhåbentlig også, at andre kan hjælpe dig med at få det stoppet og få det bedre. Jeg kan godt forstå hvis du synes det er svært at skulle snakke om det med andre, men det er den bedste løsning at få hjælp, så du kan få det bedre! Man kan ikke alt selv og det skal man heller ikke. Det er slet ikke et tegn på svaghed at bede om hjælp når man har brug for det. Tværtimod! Jeg synes det viser at man er stærk og modig!

3) Tegn på generel mistrivsel

Der kan ske rigtig mange ting mens man er ung, og de fleste oplever svære perioder eller episoder, som gør det meget svært at være ung. Du skriver, at du i længere tid har oplevet at du har haft koncentrationsbesvær og at det er blevet opdaget at du cutter. Det gør mig beskymret, da det jo godt kan være tegn på at du generelt har det svært og ikke trives lige nu. Som sagt så er 9. klasse og det at være 15 en rigtig svær tid for mange og jeg kan sagtens forstå hvis du også synes det er svært at være ung. Der sker rigtig mange ting med én fysisk og mentalt, som gør én forvirret og usikker.
Jeg vil foreslå, at du prøver at skrive ned når du har det skidt - når du får en svær tanke, eller bliver ked af det - for på den måde at få et overblik over hvor ofte og hvor meget af tiden du faktisk har det svært. Som jeg også skrev ovenfor, så selvskader man jo ofte fordi man har det skidt og svært. Det kan være rigtig svært at sætte ord på, men jeg tror det kunne gøre det nemmere for dig, hvis du skrev det ned lige i det øjeblik du opdagede at du er ked af det eller har det svært.

Jeg håber at du kan finde mod til at fortælle andre om hvordan du har det og det du går igennem lige nu, så du ikke skal sidde alene med alle de svære tanker og følelser. Måske kan du bruge det du har skrevet ned som en hjælp når du skal forklare hvordan du har det og hvorfor du skærer i dig selv. Du er en stærk og sej pige, og jeg er helt sikker på at du kan klare både eksamen og at få det bedre!

Jeg vil her til sidst også fortælle dig at du altid er velkommen til at snakke med os her på Cyberhus. Udover brevkassen kan du også chatte med os i 1-1chatten. Her kan du chatte med en voksen rådgiver om alle de tanker og følelser du sidder med. Det er helt anonymt. Hvis det er noget du kunne tænke dig at prøve, så finder du chatten her.

Jeg håber du kan bruge mine tanker og råd, og så vil jeg ønske dig alt det bedste, både til eksamen og generelt fremover!

De allerbedste hilsner,

Astrid

Astrids billede
Astrid har svaret på dette spørgsmål