Hash rygning
brevkassespørgsmål af
Mulle
22 år
Hej jeg er en pige på 22 år og er gift og har et barn mit problem er at jeg har et stort hashmisbrug.
og jeg skammer og flover mig over det. Jeg muslim så min familie kan ikke vide noget og ej heller lægen eller kommunen, da jeg virkelig frygter at de vil tage mit barn hvis jeg nu spørger om hjælp.
så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre da jeg heller ikke har penge til at komme i en privat misbrugscenter da det koster over 30.000 kroner.
jeg vil rigtig gerne stoppe Ikke kun for min skyld men mest for mit barns skyld.
jeg lever med dårlig samvittighed hverdag.
jeg bliver mere og mer stresset og deprimeret.
og jeg ved snart ikke hvad jeg skal gør af mig selv jeg kan ikke længe fortsætte sådan. Jeg vil gerne være det bedste forbillede for mit barn.
jeg synes det hele kører i en ond cirkel :(
Hvad skal jeg gør hjælp mig ?

Svar:
Kære dig
Jeg kan godt forstå at det er en ubehagelig situation du befinder dig i, og jeg er glad for at du har skrevet ind til vores brevkasse.
Umiddelbart vil mit første råd til dig være at du har brug for hjælp til at komme ud af din hashrygning. Du er allerede et langt stykke af vejen, fordi du gerne vil stoppe. Jeg kan berolige dig med at dit barn ikke vil blive fjernet, hvis du henvender dig for at få hjælp. Det er jo bare rigtig sejt og rigtig flot af dig at du søger hjælp, og der ville være mere grund til bekymring, hvis du ikke søger hjælp og de så finder ud af det af andre veje. Selv der, er det meget meget sjældent at de vælger at tvangsfjerne et barn.
Det er også muligt at være i stand til at tage sig af sit barn, selvom man ryger hash, og for at mindske din dårlige samvittighed (så du kan være en bedre mor), kan du måske starte med at mindske dit forbrug, sådan at du f.eks. ikke ryger når dit barn er vågent eller hjemme. Jeg tænker også at det er vigtigt at du gør det klart for din mand at du har brug for hjælp til at stoppe. Du skriver ikke om han også ryger, men jeg tænker at han har kendskab til din hashrygning. Hvis han ikke har det, så vil jeg anbefale dig at bede ham om hjælp. Det første skridt er at fortælle om det til nogen - og det har du gjort ved at skrive herind. Nu må du tage det næste skridt som handler om at sige det til en anden - det kan f.eks. være din mand eller en af de rådgivere jeg nævner i det følgende. Du kan kun bryde skammen og tabuet ved at snakke om det - og bliver ved med at snakke om det. Husk at det ikke er permanent. Du kan godt stoppe med at ryge, hvis du ønsker det, og det er muligt for dig at blive den rollemodel for dit barn som du gerne vil være.
Når det så er sagt, så er her også nogle andre muligheder for dig, hvor du kan henvende dig anonymt.
Projekt Brus: Det er et tilbud om behandling og rådgivning til børn, unge (0-25 år) og familier som har problemer med rusmidler. De har både en online chat som er åben hver torsdag fra 18-21, og du kan henvende dig i deres centre. De hører til i 12 forskellige kommuner (Randers, Århus, Herning, Syddjurs, Norddjurs, Hedensted, Skive, Morsø, Samsø, Odder, Ikast-brande og Skanderborg).
Ballast: Det er et lignende tilbud, bare i nogle andre kommuner: Esbjerg, Fanø og Varde, Jammerbugten, Morsø og Thisted.
Åben anonym rådgivning: Udover de to nævnte tilbud, så skal alle kommuner i Danmark tilbyde et åbent og anonymt rådgivningstilbud til deres borgere. Prøv at google "Åben anonym rådgivning [Indsæt din kommune], og se hvad der kommer frem. Hvis du gerne vil have hjælp er du velkommen til at bruge vores chat her på Cyberhus, og så kan rådgiveren hjælpe dig med at finde et lokalt tilbud.
Jeg håber du vil prøve at tage kontakt til et af de steder, og f.eks. i BRUS chatten kan du høre mere om hvad der sker, hvis du henvender dig i dit lokale rusmiddelcenter.
Her til sidst vil jeg lige gentage at det er muligt for dig at stoppe. Du kan godt klare det, men du har brug for hjælp og støtte til det.
Kærlig Hilsen
Signe