Frømandskorpset

brevkassespørgsmål

Frømandskorpset

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej.

Jeg er en dreng på 17 år. Hele mit liv har min største drøm været at blive frømand. Jeg vil ansøge til frømandskorpset når jeg har færdiggjort min gymnasieuddannelse om 2 år (19 år). Jeg har trænet på eliteniveau i fodbold i 4 år, men stoppede for 2,5 år siden.

Jeg har det problem at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre. Jeg mangler et træningsprogram, fordi jeg ikke ved hvad jeg skal træne. Jeg træner hver dag, men det virker demoralisrende at jeg træner uden at vide om det faktisk gavner for mig. Jeg er stærk og hurtig, men frømandskorpset kræver udholdenhed.

I kender selvfølgelig ikke mit program eller mit niveau, men kan I foreslå et træningsprogram?

Svar:

Hej

Jeg kan ikke lave et specifikt træningsprogram til dig, da jeg ikke kender din nuværende fysiske form. Et specifikt sammensat træningsprogram vil nok heller ikke være brugbart i en særlig lang periode, da fremgang i form kræver at du jævnligt skifter program.

Jeg vil i stedet foreslå dig, at du søger noget mere grundlæggende viden om træning og frømandskorpset. Når jeg kigger på nettet støder jeg både på forskellige forum/fora hvor frømandskorpset og træning diskuteres livligt, og jeg støder også på forskellige forslag til træning. Tjek eksempelvis hjemmesiden motiononline-dk. Måske kunne du finde inspiration der.

En anden mulighed er, at du bruger lidt tid på at sætte dig ind i principperne for basal arbejds- og træningsfysiologi. En bog som eksempelvis Aerob og anerob træning giver dig den grundlæggende viden der skal til for at lave og fortsat udvikle og justere på dit træningsprogram. At forstå hvordan din krop arbejder og hvordan du bedst presser den til det yderste, vil helt sikkert også være brugbar viden og erfaring i din fremtid som frømand.

Skulle du vælge idræt i gymnasiet vil du også kunne bruge din nye viden om træningsfysiologi der.

Held & lykke på din vej mod frømandskorpset  - Anne

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål