fed

brevkassespørgsmål

fed

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Oprettet 9 år 1 uge siden

Jeg er så fed vejer 60 kg og er 1.55 høj jeg trænede engang men nu er jeg stoppet

 Vær gang jeg spiser bliver jeg ked af det føler mig vildt fed og alle kigger på mig..

Svar:

Hej med dig

Det lyder til at din vægt fylder meget for dig. Der er rigtig mange, som tænker meget på krop og udseende, så det er der slet ikke noget underligt ved. Der er piger i alle aldre, som synes at de er for tykke og ikke er god nok. Men selvom det er helt normalt, så er det da ærgerligt, at du ser sådan på dig selv. Især hvis du dømmer dig selv og går og er ked af det tit.

Det er sådan, at kroppen udvikler sig igennem hele livet. I din alder kan man opleve, at ens krop begynder at forandre sig og buler på steder, hvor den ikke har bulet før. Måske er det derfor, du synes, du er tyk. Det er dog helt normalt, at kroppen forandrer sig. Men derfor er det også meget forståeligt, at man begynder at tænke over, hvordan ens krop ser ud i forhold til andres. Lige nu er du træt af din krop, og det er der slet ikke noget forkert eller unormalt ved. Man kan få alle mulige tanker om, hvad andre tænker, men husk at du er 11 år og du er kun lige begyndt at udvikle dig, og derfor har du mange år foran dig, hvor din krop forandrer sig.

Derfor vil mit bedste råd til dig være, at prøve at tænke positive tanker omkring dig selv. Du kan f.eks. sende en sms til dig selv med en kompliment eller aftale med en veninde, at I siger pæne ting til hinanden hver uge. Hvis du har lyst til at træne igen, så kan du gøre det - men det kan blive rigtig hårdt for dig, hvis du tvinger dig selv afsted. Jeg vil foreslå at du mærker efter, hvad du kan lide at lave og så gør noget af det. Hvis du helst vil gå en tur hver anden dag, så gør det. Hvis du hellere vil svømme en gang om ugen, så er det også fint. Man behøver ikke træne flere timer hver dag, for at være god nok - faktisk er der undersøgelser, som viser, at det ikke er sundt i længden.

Når der er noget, som man er ked af, så kan det være rigtig dejligt at snakke med nogen om det. Det kan være, du har mod på at snakke med en veninde eller dine forældre. Der er mange, som synes at det kan være dejligt at kunne snakke om det, som fylder indeni. Hvis du hellere vil snakke med nogen og være anonym, så kan jeg anbefale Cyberhus' 1-1chat, hvor du kan snakke med en voksen. Det kan også være, du har mere brug for at høre, hvad andre unge tænker, og så er du altid velkommen til at skrive et spørgsmål herinde på debatten.

Held og lykke med det hele.

Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål