Er jeg sund nok?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er en pige som går meget op i sundhed!
min mor driller mig tit med at jeg ser tyk ud, og det synes jeg egentlig ikke rigtigt at jeg gør.
Jeg er begyndt at tvivle, nu da hun siger det.
Er det for det fkomplekse kulhydrater som fuldkorns pasta, brune ris, rugbrød og havregryn.
så sørger jeg også for at få 1 liter mælkeprodukter om dagen, for at holde mime knogler stærke og undgå osteoporose i fremtiden.
Jeg spiser også regelmæssigt fisk, nødder og avakado og bruger olivenolie til aftensmad, for at få omega 3.
Og så nyder jeg at spise lidt tørret frugt en gang imellem, som dadler eller aprikoser. ikke for mange, bare en håndfuld.
Og så drikker jeg 1 1/2 liter vand om dagen og har mindst 2 glas væske med hvert måltid.
Er det godt nok eller er der noget jeg burde ændre på?
jeg træner også 3 gange om ugen i fitness. mest styrketræning.
Skal jeg tabe mig, som min mor siger?

Svar:
Hej Anonym
Jeg kan godt forstå du er forvirret hvis du ofte for at vide at du bør tabe dig, og så er det godt at du skriver.
Men altså...jeg kan svare dig ret enkelt. Nej...du skal ikke tabe dig.
Ud fra de mål du oplyser er du fuldstændig normalvægtig og lige præcis som du skal være. Når jeg samtidig kan læse at du spiser nogle rigtig gode ting og dyrker motion er jeg slet ikke i tvivl om at du helt sikkert er sund nok.
Det er ikke til at sige hvorfor din mor synes du skal tabe dig, men ud fra det du fortæller om din vægt og dine kost og motionsvaner synes jeg slet ikke der er nogen grund til at du skal gøre noget anderledes.
Du kan overveje at spørge din mor hvorfor hun siger at du er tyk. Fortæl hende at du selv er rigtig godt tilfreds og at du undrer dig over at hun siger som hun gør. Du kan måske også fortælle at det gør dig ked af det...hvis altså det gør det.
Måske er det mest for sjov hun siger...sådan lidt mor-datter drilleri, og måske ved hun ikke hvordan det får dig til at føle.
Men i hvert fald kan jeg igen sige. DU er præcis som du skal være og du er helt sikkert sund nok.
Bedste hilsner
Niels-Christian