Er hunderad! Hvad kan der ske?!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus!
Jeg og nogle af min veninder har i weekenden drukket ca. 2 mokai og en lille skvat små sure.
Efter jeg har været lidt rundt og søge på nettet, er jeg nu rigtig bange for konsekvenserne! Skrumper min hjerne, kan der
ske noget ved min udvikling osv. Jeg er vildt nervøs for hvad der nu kan ske!
Så mit spørgsmål er hvad der sker og hvad der på længere singt kan ske for mig. Også hvornår alkoholen er ude
af min krop og hvor meget der skal til før jeg bliver fuld til næste gang.
Hilsen anonym
P.S På forkant tak for jeres/dit svar!

Svar:
Hej Anonym
Først og fremmest vil jeg sige at jeg synes det er fedt at du er opmærksom på hvordan alkohol kan indvirke på din krop. Det viser at du tager din krop og din sundhed alvorligt.
Og så til dit spørgsmål.
Du kan tage det fuldstændig roligt. Du har på ingen måder udsat dig selv for fare ved at drikke de her Mokai og nogle små sure. Selv om der nok er stor enighed om at alkohol ikke ligefrem er sundt så er der også enighed om at alkohol ikke er skadeligt så længe man kun drikker det i mindre mængder.
Du skriver at du er nervøs for hvad der kan ske på lang sigt, og det kan jeg også godt forstå. Alkohol kan være meget skadeligt for kroppen, hvis man drikker for meget og for ofte. Derfor har Sundhedsstyrelsen lavet nogle meget enkle regler. Hvis man følger dem er man sikker på at man ikke tager skade på længere sigt.
1. Som kvinde bør man ikke drikke mere end 7 genstande om ugen. Eksempelvis 7 Mokai, eller 3 Mokai & 4 små sure, eller 4 Mokai & 2 øl & 1 glas vin. Og sådan kan man sammensætte sine 7 genstande på alle mulige måder.
2. Drik aldrig mere end 4-5 genstande af gangen. Der duer altså ikke at "spare" sine genstande op og så srikke 7 i løbet af én aften. På samme måde kan man så selvfølgelig heller ikke spare op over flere uger og så drikke vildt meget i en enkelt weekend fordi man skal til fest.
MEN...det er vigtigt at sige at de her anbefalinger gælder for voksne kvinder. Faktisk anbefaler sundhedsstyrelsen ikke at unge under 16 år overhovedet drikker. Det betyder ikke at du skal gå i panik over at du nu har prøvet at drikke, men du bør i hvert fald have det med i dine overvejelser frem over. Er det vigtigt for dig at drikke når du er til fest eller sammen med vennerne, eller kunne det være lige sjovt uden alkohol, og faktisk tror jeg det er en overvejelse som rigtig mange unge går med. Selv om mange unge under 16 år drikker når de går til fest er der helt sikkert også flere og flere der faktisk slet ikke har lyst til at drikke, og der er også flere og flere der siger fra.
Hvor det, der med at begynde at drikke når man blev teenager, for 10 eller 20 år siden nok "bare var noget man gjorde" er der i dag flere og flere unge der aktivt tager stilling til at de ikke har lyst til at drikke før de bliver ældre, og det synes jeg faktisk er ret sejt. Måske er det også det rigtige for dig? Jeg tænker at det måske også er noget du kan snakke med dine forældre om.
Til sidst spørger du hvor meget du skal drikke for at blive fuld næste gang. Det er meget svært at sige noget om. Hvor meget man kan tåle er meget forskellig fra person til person, og det er også noget der kan ændre sig gennem livet.
Men jo oftere man drikker og jo mere man drikker hver gang man drikker...jo mere skal der også til for at blive fuld. Hvis man drikker for ofte sker der nemlig det at kroppen vender sig til alkohol og så skal der ganske enkelt mere til for at opnå følelsen af at blive fuld. Også derfor er det en god idé at prøve og overholde de to anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen.
Til sidst vil i´jeg endnu engang sige at du kan tage det helt roligt. Du har ikke udsat din krop for noget vildt farligt da du prøvede at drikke. Prøv at holde fast i Sundhedsstyrelsens anbefalinger som jeg har beskrevet ovenfor. Så er du sikker på at du ikke skader din krop på nogen måder.
Mange hilsner
Niels-Christian