Er det normalt?

brevkassespørgsmål

Er det normalt?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej. Jeg er en dreng på 14 år som har det jeg tror er et problem, jeg er nu blevet busted i at ryge 3 gange men kan ikke stoppe.. hvad gør jeg?

Svar:

Kære dig

Jeg kan forstå på dit brev at du mener at du har et problem med rygning. Det lyder som om at det fylder meget hos dig og jeg er glad for at du har skrevet ind til vores brevkasse.

Du skriver at du er blevet busted 3 gange i at ryge, men at du alligevel ikke kan stoppe. Jeg synes du skal vide at det er virkelig svært at stoppe med at ryge. I cigaretterne er der nikotin som er utrolig afhængigsdannende. Det hænger sådan sammen at når du ryger, så vil nikotinen gå ind og påvirke belønningscenteret i hjernen, sådan at du føler en form for rus - altså du bliver glad og opstemt. Det er en følelse som hjernen rigtig gerne vil opleve, så derfor vil den gerne have dig til at gøre det som skabte følelsen igen og igen. Derfor får du lyst til at ryge, og sådan bliver det en lidt ond cirkel.

Hver gang du ryger, vil du automatisk få lyst til en cigaret mere.

Desværre er det helt vildt svært at stoppe lysten eller trangen til cigaretter. Lidt ligesom at det er svært at stoppe med at spise chokolade selvom man gerne vil tabe sig. Chokolade påvirker nemlig også belønningscenteret i hjernen. Heldigvis er der flere måder du kan få hjælp:

Først og fremmest synes jeg at det vil være en god idé hvis du snakker med dine forældre om det. Det lyder på dit brev som om at du gerne vil stoppe med at ryge, og måske kan de hjælpe dig. Der er også flere hjælpemidler som du kan bruge til at stoppe - f.eks. kan du prøve nikotinplastre eller tyggegummi. Men fordi det stadigvæk indeholder nikotin, så kan du risikere at du bliver afhængig af det - selvom det er bedre end cigaretterne, så er det stadig ikke en hel løsning. Du kan snakke med din læge om de forskellige hjælpemidler til rygestop...som tyggegummi.

Der er også forskellige rådgivningstilbud som kan hjælpe dig - Kræftens bekæmpelse har en gratis telefonrådgivning på 80313131, og du kan også se andre tilbud her.

De fleste der ryger ville nok ønske at de enten aldrig var stoppet eller at de stoppede da de var unge. Når du er ung, så er det nemlig lidt nemmere, fordi det endnu ikke er en meget fast vane. Så måske du skal tænke lidt over om det egentlig er noget du har lyst til at gøre resten af livet? Husk også at cigaretter er meget dyre, du må lovligt først købe dem når du bliver 18 og de skader dine lunger, så du bliver i dårligere kondition og har øget risiko for f.eks. lungekræft og parandentose (kraftig tandkødsbetændelse, hvor du lugter virkelig grimt ud af munden). Der er også mange som ikke vil kysse med rygere, fordi de mener at det er "ligesom at slikke et askebæger". Når det så er sagt, så er der stadig mange der ryger - særligt fordi det er så svært at stoppe igen når du først er begyndt. Men ikke umuligt!

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke - og jeg håber du kunne bruge mit svar.

Kærlig Hilsen

Signe