Elite Danser i Canada
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hey cyberhus
jeg er en pige på 15 år, og jeg bor i Toronto i Canada. Jeg har været på mange rejser blandt andet til Danmark min bedste veninde bor i Danmark og derfor kan jeg dansk selv om jeg ikke er dansker overhoved. Men hun fortalte om om denne her hjemme side som man kunne skrive ind til hvis Man havde et problem. Så det er det jeg gør lige nu. Jeg er Elite danser i Canada og danser for Canadian Dance Comphany hvis i ved hvad det er, men det er ihvertfald en virkelig god og populær danseskole og man skal virkelig gøre sig fortjent til sin plads på sit hold. Men det er også en meget streng danseskole, så som du må ikke veje mindre end 50 kilo når du er 15 som jeg er. Jeg vejer kun lige 50 kilo, men er bange for at komme under de 50 kilo da jeg har udviklet en slags spiseforstyrrelse. Hvordan kan jeg komme ud af den spiseforstyrrelse. Er virkelig bange for at miste min plads på holdet fordi de tjekker ens vægt efter vi har trænet. Er også bange for at min krop sempelren går Hen og går i stykker fordi vi træner 6 dage om ugen. Har snakket meget med min kæreste Myles og min lillesøster Abbey omkring det og de har givet mit fif og det er dem der holder mig oppe. Men er bare bange for at min spiseforstyrrelse bliver værre og min mor og far og CDC finder ud af at den er blevet værre håber i kan hjælpe mig da jeg ikke har haft noget held på engelske sider.
Knus en pige der har brug for hjælp...

Svar:
Kære pige
Tak fordi du har skrevet ind til vores brevkasse. Det er fedt at vide at vores hjælp er kendt udenfor Danmarks grænser.
Jeg kan forstå på dit brev at du er elite danser for en meget populær danseskole, hvor der er meget strenge regler om vægt, træning og evner. Du skriver også at du har udviklet en slags spiseforstyrrelse og at du er bange for at din krop skal gå i stykker, fordi du træner så meget. Det lyder som om at du er nået til en grænse hvor du oplever at der stilles en masse krav til dig, som er svære at opfylde. Derfor giver det rigtig god mening at du er i tvivl om hvad der skal ske, og at det er virkelig flot at du søger hjælp hos både din kæreste, lillesøster og os.
Først og fremmest så synes jeg at det er vigtigt at du snakker med dine forældre om hvordan du har det, og fortælle dem om din spiseforstyrrelse. Jeg ved godt at det måske virker både skræmmende, og at du måske skammer dig over spiseforstyrrelsen, men det er vigtigt at du ved at spiseforstyrrelser er meget alvorlige og at det hurtigt kan blive farligt for dig. Du skriver ikke noget om hvilken slags spiseforstyrrelse du har, men jeg forestiller mig at du måske er begyndt at kontrollere det du spiser, og undlader måske at spise? I Danmark er der 70.000 personer der lider af en spiseforstyrrelse, så det er på mange måder en udbredt sygdom. Jeg fandt også et tal der viser at der er 1000-1500 piger og kvinder i Canada som årligt dør af en spiseforstyrrelse, og det er derfor også en meget alvorlig sygdom - både i Danmark og Canada. Du skal også vide at når man danser, så forbrænder man en masse energi, og samtidig skal man bruge en masse energi på at lave muskler. Den energi der skal bruges til at holde dig igang og styrke dine muskler, tager kroppen fra den mad du spiser. Så hvis du stopper med at spise, så vil kroppen først sætte forbrændingen ned, så den bruger mindre energi, selvom du stadig træner meget. Så vil du måske opleve at du ikke taber dig, selvom du måske ikke spiser særlig meget og træner helt vildt. Hvis du så fortsætter med at træne meget og spise lidt, så vil kroppen begynde at "spise sig selv" - det vil sige at den begynder at tage fra de depoter du har rundt om i kroppen, og den vil begynde at nedbryde dine muskler. Din krop og dine muskler vil med tiden blive svagere og svagere, du vil opleve at være mere træt, det kan være at din menstruation stopper og måske vil du endda opleve at blive meget ked af det og vred. Du skriver at du er bange for at du ødelægger din krop, og jeg må desværre fortælle dig at hvis spiseforstyrrelsen fortsætter, så er der stor risiko for at du ødelægger din krop. Som allerede nævnt, så kan det også til sidst blive så alvorligt at du kan dø af det.
Det kan også være derfor at danseskolen tjekker jeres vægt? For at være sikre på at I ikke er ved at udvikle en spiseforstyrrelse. Det kan selvfølgelig også være at der er andre grunde, og uanset hvad grunden er, så må det være meget ubehageligt at skulle vejes og bedømmes efter hver træning. Som allerede nævnt, så synes jeg at du skal prøve at snakke med dine forældre om det - fortælle dem om din oplevelse af spiseforstyrrelsen, og din frygt for at du får det værre eller at din krop går i stykker. Hvis du ikke mener at du kan snakke med dine forældre, så har du mulighed for at søge mere hjælp på www.lmsos.dk - det er en hjemmeside som har fokus på spiseforstyrrelser og selvskade, og de tilbyder både chat og telefonrådgivning. Jeg vil også anbefale dig at snakke med din danselærer. Spiseforstyrrelser ses ofte blandt dansere og andre sportsfolk, så det er måske noget de har oplevet før, og derfor ved de måske hvem du kan snakke med.
Uanset hvem du vælger at tage kontakt til, så er det vigtigt at du tager kontakt snart, så du kan få støtte og hjælp til spiseforstyrrelsen.
Jeg ønsker dig al mulig godt i fremtiden!
Venlig Hilsen
Signe