Dårlige kost vaner
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg er en pige på 15 år, som går i 9. klasse. De sidste 3 år har jeg taget mange kilo på, jeg er ikke så høj, så det er ikke det bedste for mig at tage kilo på. Jeg har meget svært ved at spise sundt og at tabe mig. Jeg er rigtig dårlig til at overholde en kostplan. Det er som om at jeg bare ikke kan finde ud af og tabe mig overhovdet. Jeg dyrker heller ikke noget motion, da jeg er meget genert og ikke kan lide når folk kigger på mig når jeg f.eks. går i fitness, hvilket jeg helst vil. Jeg syntes det er vildt pinligt at jeg er i så dårlig form, isært fordi at alle pigerne fra min klasse er sportsfreaks. Min familie spiser heller ikke sundt, så de er dsv. heller ikke til særlig stor hjælpe. Jeg er 165 cm høj, og når jeg vejer mig om morgenen, vejer jeg mellem 64-65 kilo. Jeg vil gerne tabe mig mindst 5 kilo. Hvad skal jeg dog gøre. :-(

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at det kan være svært når kroppen forandrer sig, men det er helt naturligt at man tager på i vægt i puberteten.
Ud fra hvad du skriver kan jeg ikke se nogen grund til at du skal tabe i vægt.
Du er helt som du skal være.
Det der med at spise efter en kostplan er ikke noget jeg vil anbefale nogen at gøre, med mindre kostplanen er lavet helt specifikt til dem. Hvad, hvornår og hvordan man spiser er meget individuelt, og derfor er det svært at følge en kostplan der er lavet meget generel, eller til andre end en selv.
Det er en rigtig god idé at spise sundt og varieret, det har du garanteret hørt før, og jeg ved godt at det kan være svært. Det vigtigste er at du ikke giver op, men prøver at få nogle gode vaner ind i din mad. Og går den ikke den ene dag, så kommer der en ny i morgen.
I forhold til motion, så kan jeg godt forstå at det kan være svært at komme i gang, men jeg har et par forslag.
Det ville være en god idé hvis du startede med en lille ting, såsom at gå en tur i højt tempo i 10 min. Når du føler at du er klar, kan du øge til 15 min. Prøv at gå godt til, så du får pulsen op. Gerne så højt op at du har fornemmelsen af, at det ville være svært at sige noget, hvis du skulle sige det højt.
På et tidspunkt kan du prøve at løbe en lille smule, f.ex løbe i 30 sek og gå i 2 min, sådan skifter du i fx 20 min.
Det behøver selvfølgelig ikke absolut være gang/løb, det kan også være cykling/svømning/roning eller noget helt andet.
Du fortæller at pigerne i din klasse er sportsfreaks. Er der nogen af dem der går til noget sport, eller laver noget idræt som du også gerne ville, og som kunne tage dig med? Måske kommer de også i fitnesscenteret? Kunne der være én af dem, som du kunne betro dig til, og tale med om at du egentligt gerne ville træne i fitnesscenteret?
Jeg tænker at det kunne være fint hvis der var en du kunne træne sammen med, og hvor I også kunne tale sammen om motivationen for at dyrke motion. Det kunne også være en fra din familie, hvis du kan overtale dem :-)
Alt der bedste til dig,
Line