Desperat!!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er en pige på 15 år, som virkelig er gået i panik!
Jeg har brugt det sidste halve år (sådan ca.) på at få en lidt tonet krop!
Jeg var slank og normal, men ville gerne have lidt tydeligere mavemuskler og definiton på mine muskler.
Jeg har så småt fået lidt mavemuskler, og jeg er super glad for resultatet, og det giver mig bare en større motivation til at blive ved, da jeg laaangt fra er færdig med det jeg godt vil opnå!
Jeg havde en bmi på omkring 18,5-de 19 stykker.
Men nu har jeg i de seneste to måneders tid været lidt FOR forsigtig med mine måltider og samtidig været pænt stresset, hvilket har gjort at jeg har tabt mig med ca. 2 kg, og nu er jeg pretty much undervægtig, og det er ikke vildt godt, da jeg har prøvet at gå ned i vægt før, og det ledte b.la til hårtab, stoppet menstruation-cyklussen og mest af alt blev jeg bare svag.
Det vil jeg helst ikke opleve igen. Desuden vil jeg gerne have at min 2-kgs vægtøgning skal gå så hurtigt som muligt!
Altså meget gerne HELST langt inden sommerferien, hvor jeg rejser på ferie.
Sidst jeg stod i den situation hvor jeg skulle op i vægt, fik jeg afvide at det 2 kg kunne gøres på 2 uger eller mindre endda, hvis jeg virkelig går til den og spiser ualmindeligt meget.
Det gjorde jeg dengang, og det lykkedes mig.
MEN problemet er, at disse mavemuskler jeg har fået, vil jeg gøre alt for. De må simpelthen ikke forsvinde, hvis jeg tager 2 kg på!
Jeg har brugt så meget tid på dem og jeg ville være klar til sommerferien!
Hvis de bliver dækket af et lag fedt, pga. de 2 kg, og jeg så skal omdanne det til muskler og starte forfra, og vedligeholde osv osv...
Det er slet ikke til at overskue!
Mavemuskler kommer jo ikke bare lige til syne hvis man træner dem i 1-2 uger. Det tog længere tid for mig. Meget længere. Og det skal ikke ødelægge min sommerkrop som jeg har glædet mig til! :(
Det kan godt være at det lyder åndssvagt, men jeg ved ikke om det er muligt at ens synlige mavemuskler kan forsvinde, hvis man tager 2 kg på, meget hurtigt med masser af fedtrig mad!
Jeg ville være så så så kedatte, hvis de gjorde. Så skal jeg starte forfra, og der er jo næsten INGEN tid tilbage til sommerferien!
Kan det lykkedes mig at tage 2 kg på, uden at miste mine resultater og kan jeg stadig bygge videre på dem, uden at der sker noget?
Hele min plan er nærmest ødelagt!
Mit spørgsmål lyder sikkert som noget vås, men jeg tænker meget over tingene, og lige netop det her, tænkte jeg på.
Vh Katrine

Svar:
Hej Katrine.
Jeg kan godt forstå, at det betyder meget for dig, at du er tilfreds med din krop og at du derfor bliver bekymret for, hvordan din krop reagerer på din vægtøgning. Generelt er det vigtigt, at man har det godt med sin krop uanset hvordan den ser ud, selvom det kan være meget svært.
Det lyder som om, at du er meget bevidst omkring, hvad der er sundt og godt for dig. Jeg synes at det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at du vejer lidt i underkanten og at du har fokus på at du skal tage på. Det kan være svært for mange, at skulle tage på, når man gerne vil have en pæn slank krop. Det er generelt rigtig godt at være opmærksom på, hvad man spiser og at man får rørt sig lidt hver dag, så længe det ikke kommer til at fylde for meget i hverdagen. Jeg kan godt forstå at du ærger dig over, hvis dine mavemuskler forsvinder efter dit hårde arbejde. Jeg tror dog, at det er muligt for dig at tage på uden at det går udover dine muskler. Der er selvfølgelig forskellige måder at gøre det på, og alle kroppe reagerer også forskelligt på mad, men hvis du spiser nogenlunde sundt og varieret, men lidt mere end du plejer, og samtidig dyrker motion, så tror jeg at det er muligt for dig, at beholde dine mavemuskler samtidig med, at du tager lidt på.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have en pæn krop til sommerferien. Det er altid lidt nemmere at tage på stranden, når man har det godt med hvordan man ser ud. Det er også rigtig godt at have et mål, men det er også vigtigt at det er et mål som er muligt for dig at opnå. De fleste synes nok, at det er pænt med tonede muskler, men det er desværre også rigtig svært at opnå for de fleste. Det tager desværre en del tid for kroppen at opbygge muskler, og det kan være frustrerende, at man ikke kan se resultaterne af ens træning. Som du også selv skriver, så er det vigtigt at man ikke presser ens krop for hårdt, så den siger fra. Måske kunne et mål i stedet være, at du skal træne 2 gange om ugen? Da det lyder til at du er meget motiveret, kan det være nemmere for dig at få opfyldt det mål, og på den måde kan du stille og rolig lave flere undermål. Det vigtige er som sagt bare, at det er muligt for dig, at opnå de mål, som du har.
Jeg håber at du kan bruge mit svar til noget.
De bedste hilsner Pernille