Damp-cigaret?

brevkassespørgsmål

Damp-cigaret?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 11 år 1 uge siden

Jeg er en pige på 17 år. Jeg har røget cigaretter siden jeg var 12 år. Nu vil jeg gerne stoppe og min mor har derfor købt en damp-cigaret til mig. Jeg er blevet glad for damp-cigaretten, men jeg er i tvivl om det er en god måde at stoppe med ryge på?

Svar:

Kære Rygestoppper.

Tak for dit spørgsmål. Det er godt at høre at du vil stoppe med at ryge og blive røgfri! Du har rigtig meget at vinde også fordi du er så ung :)
Desuden har du kun røget i få år, og derfor vil det  med stor sandsynlighed heller ikke være så svært for dig at ændre vaner

Du skriver at du er blevet glad for damp-cigaretten,  men også at du  er i tvivl om det er en god måde at stoppe på – dampcigaretten også kaldet E-cigaretten, er endnu ikke blevet ordentlig undersøgt herhjemme  -  man ved dog  allerede nu at den indeholder nogle skadelige/usunde stoffer,- og at der i de fleste e-cigaretter benyttes køler- og sprinklervæske for at kunne producere dampen. Du kan  læse mere om på dette link: http://www.cancer.dk/forebyg/roegfri/ecigaretter_snus/Elektroniske_cigar...)

Der udover minder E-cigaretten meget om en rigtig cigaret – den ligner en cigaret og den udskiller  røg/damp når du suger i den og det kan så desværre betyde,  at du bliver ved med at hænge fast i de gamle vaner med at holde en cigaret, inhalere, holde rygepauser mm..

Du fik ikke skrevet om du bruger  en E-cigaret med nikotin eller uden nikotin….hvis du bruger en med nikotin ville du måske kunne lide et godkendt nikotinerstatnings produkt som hedder en inhalator (den minder lidt om en plastikcigaret og fås på apoteket)….hvis du bruger en E-cigaret uden nikotin kunne du måske erstatte den med noget andet: bolcher, lakridsrod, og frugt mm.. og beskæftige dig med noget du kan lide,-måske har du en hobby..?

Nu da du gerne vil være røgfri kunne du måske også være interesseret i en hjemmeside som er lavet specielt til unge om rygestop: www.xhale.dk og www.liv.dk  og så er du også meget velkommen til at ringe til os herinde på stoplinien det er gratis at ringe og vi har åbent fra mand-torsdag kl 10-20 og fred kl 10-16 – så kunne vi få en god snak om dine muligheder og tanker om dit rygestop.

Mange venlige hilsener
Birgit