Begynde igen
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg har i en kortere periode røget, dog ikke fast. Men ca. 10 gange. Jeg blev taget i at ryge på min skole, og min mor fik det af vide Og fik afvide at det var sidste gang ellers ville der komme konsekvenser. Jeg ved også udemærket at det var dumt, og selvom jeg har lovet aldrig at begynde igen har jeg nogle gange lyst til at begynde igen. Jeg har ikke direkte afhængighed, for det fylder ikke men jeg har lidt lyst til at begynde at ryge lidt igen. Når jeg fx. ser andre unge ryge, fx. Min veninde eller andre unge (specielt hvis de er på min alder), så kan godt blive "trigget" og tænke at det er snyd at de bare kan ryge, uden bekymringer fordi det er ok med deres forældre og andre omkring dem, mens jeg har lyst i ny og næ til at ryge og/når ved jeg ikke må, selvom jeg ved at det er dumt og med 100% vil fortryde det når jeg en dag måske ville få kræft, fordi jeg begyndte. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skulle overtale min mor/far til at begynde for jeg ved at hvis jeg gjorde det ville der komme konsekvenser fordi jeg ved at de ikke ville have det ok med det. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skulle overtale dem (til at begynde, har ik rørt en smøg siden jeg blev taget) selvom jeg ved konsekvenserne ved rygning og de konsekvenser der vil komme hvis jeg rører en smøg.

Svar:
Hej Anonym
Jeg kan godt forstå at trangen til at ryge kan presse på når du ser andre der ryger. Særligt hvis du ser andre der står sammen og hygger mens de ryger.
Men jeg vil også med det samme sige at jeg, ligesom dine forældre, selvfølgelig heller ikke synes det er en super fed idé hvis du begynder at ryge og derfor vil jeg heller ikke rigtig komme med nogle gode råd til hvad du kan sige eller gøre for at komme til at ryge igen.
Jeg tænker at du istedet kunne gøre dig nogle tanker om hvad det helt præcis er der gør at du godt kunne tænke dig at ryge? Hvis det eksempelvis handler om at dem du kender der ryger har noget særligt sammen når de står udenfor og ryger, kunne du måske overveje om du ikke bare kunne hænge ud sammen med dem uden at ryge.
Det er der i hvert fald rigtig mange andre der gør. Selvom det godt kan virke sådan tænker jeg ikke at det er det at ryge, men mere snakken og det sociale der binder en gruppe sammen, og derfor vil du sagtens kunne hænge ud med rygere uden selv at skulle ryge.
Hvis det ikke er det sociale det handler om, så kunne du måske overveje hvad det så kunne være der gør at du har lyst. De første mange gange man ryger er det nok ikke smagen, da tobak vel egetnlig ikke smager super godt. Så hvad kunne det så være? Er det ro i kroppen, afstressende eller noget helt andet? Hvis du kan blive lidt klogere på hvad det er der trigger din lyst til at ryge kan du også bedre finde noget andet at sætte istedet for at ryge, som kunne tilfredsstille dig på samme måde.
Jeg hæfter mig også ved at du allerede nu kan sige at du godt ved at du senere vil fortryde det hvis du begynder at ryge. Det synes jeg er en vigtig tanke som du skal holde fast i. Jeg har mødt mange mange...maaaaaange voksne rygere. Jeg har endnu ikke mødt nogen der ikke ville ønske at de aldrig var begyndt. Så selv om du ind imellem har helt vildt lyst til at starte med at ryge, så ved jeg at du vil takke dig selv senere hvis du lader være.
Hmm...nok ikke lige det svar du havde satset på, men jeg håber at du alligevel kunne bruge mine tanker, og jeg håber du holder fast og forbliver ikke-ryger.
Bedste hilsner
Niels-Christian