Bedre krop og sind...på su-budget
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Jeg flytter hjemmefra til september, og vil gerne begynde at leve lidt sundere og bedre. Gerne bedre kost og mere motion, og på sigt en flottere og lidt mere defineret krop og også et sundere sind. Men hvordan gør jeg lige det?  Altså, jeg skal ikke være bodybuilder eller kæmpe pumper, bare sådan definerede muskler, og måske en lille sixpack. Og lidt bedre led og knogler. I hvert fald bare lidt pænere og frækkere end jeg er nu. Måske er min krop bare ikke bygget til at blive mere buff? Jeg ved det ikke, men jeg vil gerne gøre forsøget på få det bedre med min krop og mit sind. Jeg vil da også gerne kunne score nogle lækre mænd engang. Og der skader det jo ikke at se bare lidt godt ud. Så jeg både har det godt på idersiden og ydersiden.  Madlavningen kan jeg godt finde ud af, for jeg elsker at lave mad, og kan godt lide at lave gode retter med masse af grøntsager, både rå og stegte og i mange forskellige versioner. Jeg spiser også mest kylling og fisk og det er vel også meget godt. Skulle nok skære lidt ned på brugen af fløde i min mad, men det må jeg så kæmpe lidt med. Men der findes jo også alternativer på det område. Har I nogle gode tip til snacks og hygge, der nødvendigvis ikke er en pose chips eller chokolade hver aften? Og eventuelt kogebøger for dummies, der gerne vil leve sundere, uden det bliver for ekstremt? Og gerne på SUbudget. Og i et tekøkken. to blus og et lille køleskab. og så måske en miniovn, hvis jeg får købt sådan en. Det lyder som om det kan blive svært, men måske har I nogle tips alligevel.  Mit sind og humør går op og ned, og et besøg hos lægen eller en terapeut ville nok gøre underværker. Der er mange underlige og undertrykte ting derinde i hjernen, og nogle gange koger jeg bare sammen. Det går ikke på universitetet. jeg har ikke tid til mere stress og lort i mit liv. Jeg vil videre. Jeg finde ro ved f.eks. at læse, gå lange ture og tale med mig selv og vende dagen i hovedet, se mindfullness og ASMR videoer på nettet og bare tag mig tid til at stresse af. Men jeg vil gerne blive bedre til at deale med min stress. Any tips?  Og så kroppen. Jeg har altid været lidt af en hårløs, hvid og tynd asparges. Mit skæg er langsomt ved at komme, men min krop er stadig super tynd. Måske er jeg tyndfed? Jeg ved det ikke. Føler ikke jeg har det slemt, og har også et rimeligt BMItal. Jeg er 195 cm høj og vejer omkring en 80-90 kg. Så det er lige i underkanten af normalvægt. Men det er ikke noget jeg føler er slemt. Jeg spiser ganske gennemsnitligt og varieret, og får da bevæget mig sådan nogenlunde. Er glad for lange gåture i byen og naturen. Cyklen er også et hit. Og svømning går også. (Det er ikke kønt, men jeg svømmer da fremad, og jeg nyder det, også mentalt) Men det giver mig jo ikke ligefrem en mere tonet mave, eller større arme, og mere smidighed. Sådan i større grad. Så...kan jeg gøre noget ved det? Fitness centre skræmmer mig lidt, med tanken om disse store, pumpede mænd og damer, og så lille, tynde homo-mig. Det går jo ikke, vel? Hvad med hjemme træning? Eller yoga? Eller noget andet spændende?  Jeg vil gerne have en bedre krop, og et bedre sind, men det skal kunne klares på SUbudget og gerne i et sikkert og rolig miljø, hvor jeg ikke får mindreværds komplekser eller føler mig som en svans.  Nå, mange tanker, mange spørgsmål. Svar på noget af det, det hele eller mindre dele. Bare lidt hjælp på vejen er værdsat. :)

Svar:
Hej du,
Jeg kan godt forstå du skriver, at du har mange tanker og spørgsmål, for det lyder til, at der er rigtig mange ting, du bekymrer dig om og tænker over. Jeg synes det er rigtig godt, at du skriver ind og får sat ord på nogle af dem. Det er vigtigt, at man ikke bare går selv med dem. Tanker kan nemlig godt vokse sig større og større hvis ikke man får dem ud af systemet. Jeg synes det er nogle gode tanker du gør dig!
Jeg synes det lyder godt, at du har lyst til at leve sundt. Det er altid for at leve sund, idet man ofte får det både fysisk og mentalt godt af det. Et sundt liv er et liv i balance. Noget jeg hører du i høj grad efterspørger i dit liv. Jeg er sikker på at du nok skal finde balance i dit liv Jeg tror, at hvis man finder en motionsform man er glad for og man begynder at leve sundt og i balance, så bliver man automatisk også mere glad og tilfreds med sin krop. Det tror jeg også vil ske for dig.
Der er, i dit brev, en del spørgsmål så jeg vil prøve at komme så godt rundt om dem som muligt:
1) Mad
Det lyder til, at du er rigtig god i et køkken og ikke er bange for at prøve nye og sunde retter. Måske kunne det være en ide at gå en tur på biblioteket og kigge i deres kogebøger. Måske kan du få lidt inspiration der. Det kan være godt at prøve noget helt nyt og få lidt inspiration udefra. Og det er i hvert fald en SU-venlig måde at finde nye opskrifter på :-)
Iforhold til om jeg har nogle gode ideer til nogle snacks, som både er sunde og billige, så kan du prøve at købe noget frugt, fx. æbler eller pærer og så drysse lidt lakridspulver på skiverne. Det smager rigtig dejligt og koster ikke så meget. Lakridspulveret koster omkring 20 kroner alt efter hvad du køber, men så holder det også længe. Jeg synes du skal huske på, at der selvfølgelig også skal være plads til chips og chokolade, men måske kan du begrænse det til weekenden eller hvis du hænger ud med venner? Så nyder man det ofte mere, når man ikke får det så tit.
2) Motion
Stress kan godt gøre, at man ikke kan overskue så mange ting. Måske kunne det være en ide for dig, først og fremmest at få styr på de mange tanker og dit høje stressniveau før du også begynder at ændre andre ting i dit liv. Det kan være godt og det kan også gøre det nemmere, hvis der først skabes noget stabilitet i dit liv. De ting du nævner, som at gå lange ture, læse bøger, dyrke mindfullnes osv. er alle gode måder at koble af på.
Jeg tænker om du måske kan koble dit ønske om at få mere ro og stabilitet med dit ønske om at dyrke mere motion og få det bedre med din krop ved at gå til en sport som yoga eller pilates. Det synes jeg lyder som en rigtig god motionsform for dig. Nogle steder kan man få lov at prøve en time inden man melder sig ind, så det kunne du måske kigge nærmere på om det er noget der findes i dit nærområde? Den motionsform kan dog godt være lidt dyr i forhold til at du er på SU, men du kan evt. lægge et budget og se om der er nogle andre områder du kan spare lidt på. For sådan som jeg forstår dit brev så er det psykiske og fysiske velvære noget du vægter rigtig højt og noget som kan give dig livskvalitet. Og det synes jeg helt klart er værd at prioritere højt!
Jeg håber du kan bruge mine tanker!
De bedste hilsner Astrid