Bange for vægt
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hey Cyberhus,
Det er godt nok længe siden jeg har skrevet her, for første gang uden at det har noget at gøre med kærester og forelskelse.
Det jeg gerne vil have nogen andres syn på er min vægt.
Jeg har altid været den som alle ville se ud som, ikke for tyk ikke for tynd og har altid været tilfreds. Selvfølgelig vil msn altid gerne have den lille smule fedt væk som er på maven, men har godt vidst det ikke var et alvorligt ønske. Nu er jeg blevet 18 og mit problem synes jeg er større. I løbet af den sidste måned har jeg taget 15 kilo på. Jeg er ikke mere ligeså glad for min krop og er bange for at veje mig. Mit problem er at jeg når først jeg er gået igang med at spise, ikke stopper før nogen tager maden væk fra mig. Igår spiste jeg en hel brie til frokost. Jeg bliver bagefter deprimeret og ærgrer mig over at jeg ikke stoppede mig selv, men gør det igen ved næste måltid. Jeg gik fra at være 184 og veje 70 til nu at veje 85. Jeg vil virkelig gerne tilbage til at være tilfreds men ved virkelig ikke hvordan jeg kan tabe mig. Jeg dyrker ret meget motion men det hjælper jo ikke når jeg over spiser så meget.
Har i nogen gode råd, at min vægt har ændret sig så meget sætter skygge over alt andet i mit liv.
Hilsen Julie

Svar:
Hej med dig
Jeg kan fornemme, at det fylder meget for dig, at du har taget på her den sidste måned. Det kan være svært, hvis ens krop ændrer sig og ikke ser ud, som den har gjort. Det kan bringe mange tanker i spil, så jeg forstår godt din frustration.
Ens vægt er generelt noget, som kan svinge meget igennem livet. Der kan være perioder, hvor man vejer mere end andre. Og det kan hænge sammen med mange forskellige ting, blandt andet motion, humør og kost.
Med hensyn til kosten, så er det en god ide at spise sundt og varieret. Det handler blandt andet om at spise masser af grønt, fuldkornsprodukter og magert kød. Fødevarestyrelsen har lavet nogle kostråd, som du læse mere om her. Det handler ikke om, nødvendigvis at følge dem slavisk, men de kan måske inspirere dig og gøre dig klogere på, hvordan man overordnet får en varieret og sund kost. Hvis du søger på nettet, vil du også kunne finde mange opskrifter og madplaner, som du f.eks. kan vælge at følge.
I dit brev skriver du, at du har svært ved at stoppe med at spise, hvis du er godt igang. Sådan er der flere, der har det, skal du vide. Og de allerfleste kan nikke genkendende til, at en skål slik kan forsvinde hurtigere, end man lige havde tænkt. Det kan bare være svært at stoppe igen. For nogle virker det, hvis de f.eks. skærer et stykke brie ud og tage det med ind. På den måde, kan man undgå at spise ligeså meget, som hvis det hele stod på bordet - fordi man skal ud efter det. Derimod kan du f.eks. være opmærksom på at have masser af grøntsager ind på bordet, sådan at det er dem, du spiser mange af. Det kan være, du selv har nogle gode ideer til, hvad der ville fungere for dig.
Du skriver, at du dyrker motion, og det er en rigtig god ting. Generelt anbefales det, at man bevæger sig i minimum 30 minutter om dagen. Motion kan meget nemt gå hen og blive et punkt, som man ikke gider - så tænk over, hvordan du kan gøre det bedst og nemmest for dig selv at have lyst til at bevæge dig.
Her til sidst vil jeg understrege, at det er godt at tænke over sin krop og sin vægt og hvorfor man tager på eller taber sig - men alt med måde. Det kan godt komme til at fylde mere, end der er sundt. Ligegyldigt hvordan du ser ud, så vil det bedste være, hvis du kan samle inspiration og prøve dig frem samtidig med at du løbende anerkender, at du ser ud, som du gør. For det er helt okay. Kroppen varierer og ændrer sig ind imellem, og din værdi bliver ikke mindre, af at du har taget på. Du er helt unik, som du er.
De bedste hilsner fra Mai