Alkohol og træning

brevkassespørgsmål

Alkohol og træning

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 11 år 1 uge siden

Kan alkohol have en negativ påvirkning på ens fysiske 'fremgang', hvis man træner regelmæssigt? (pige, 18 år)

Svar:

Hej pige, 18 år

Alkohol og træning er en ikke en god blanding. Al træning består af en blanding af udholdenhed, balance, bevægelse, bedømmelse og teknik, og da alkohol påvirker både hjernen og musklerne, øger du dermed risikoen for at komme til skade eller skade andre, hvis du kombinerer alkohol og træning. Din dømmekraft påvirkes nemlig i høj grad, når du indtager alkohol, og derfor kan man, med alkohol i blodet, have en tendens til at kaste sig ud i mere, end kroppen kan klare. De signaler din krop normalt udsender om at holde igen, trænger simpelthen ikke igennem, og selvom det måske betyder, at du kan præstere mere med alkohol i blodet, er det en rigtig forkert beslutning for din krop. Kast dig derfor ikke ud i udholdenhedstræning, fx løb og cykling og anden sport med alkohol i blodet - der er nemlig en øget risiko for at komme til skade, når alkohol og træning kombineres.

Efter en druktur, er kroppen påvirket af træthed og væskemangel, fordi man kom for sent hjem og væskemangel. Tillige får mange hovedpine og generelle tømmermænd generelt. Hvis du drikker meget flere gange om ugen, så er du aldrig rigtigt frisk og klar til at træne maksimalt.

Så hvis du vil træne godt og forbedre dine præstationer, så skal du både planlægge, hvornår du drikker i forhold til din træning samt drikke mindre, så kroppen ikke bliver så påvirket.
Håber du fik svar på dit spørgsmål.
Mange hilsener
Susanne