8 kg
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej:)
jeg er en pige på 14 år, der vejer 71 kg og er ca 166 cm. høj jeg skal konfirmeres sidst i april og jeg vil genre tabe mig ca otte kilo, ikke nødvendigvis inden min konfimation men så hurtigt og sundt som muligt. Jeg har aftalt med mig selv at jeg fra nu af skal gå 2 ture om ugen på ca 3 km, jeg skal styrketræne hele kroppen derhjemme 2 gange om ugen, jeg skal tage cyklen eller gå når der er mulighed for det og så skal jeg passe min dans dom er en gang om ugen. Jeg har også aftalt at jeg maks. må spise usundt(slik, chips, kage, is mv.) to gange om ugen, og så skal jeg mindst sove 7 timer hver nat. Er det muligt for mig at kunne nå mit mål inden min konfirmation?
sofia

Svar:
Hej Sofia
Du giver i dit spørgsmål udtryk for nogle rigtig gode overvejelser og en sund indstilling til at tabe sig. Du har nemlig fuldstændig ret i, at et vægttab helst skal ske på en sund måde. Men sker et vægttab for hurtigt, vil det ofte medføre yoyo-vægt, der betyder, at det hurtige vægttab efterfølges af en tilsvarende vægtstigning, som er usundt for kroppen. Så for at det på sigt bliver nemmere for dig, at holde vægten og du ikke tager det hele på igen, er det også vigtigt, at du taber dig langsomt. Hvordan du har fokus på det, vil jeg uddybe i mit svar til dig.
Det lyder som nogle sunde vaner, du har stilt op for dig selv. Nu ved jeg ikke hvor meget af motionen og de andre vaner som er nyt for dig, men hvis det hele er nyt kan det være en stor mundfuld. Så jeg vil minde dig om, at du i starten skal huske dig selv på alt det, som du FÅR gjort og ikke dunker dig selv i hovedet med de nye sunde vaner, som du eksempelvis ikke har fået gjort til en af din hverdag. Det kan godt kræve tid og det kan være, at du i starten bliver nødt til at fokusere på at huske gåturene og de 7 timers søvn. Det kan også være, at det bare kører der ud af, og at du super hurtigt kan efterleve dine aftaler med dig selv. Så er det bare ekstra fedt! Men husk at lytte til din krop og mærk efter hvis du kører den for hårdt. I øvrigt er det faktisk i teenageårene vigtig at få mere søvn end dine forældre eksempelvis. Helt op til 9 timers søvn ville være godt, så hvis du kan sove mere end de 7 timer ville det bare være ekstra godt.
Nu til dit spørgsmål om, det er realistisk at tabe sig 8 kg inden din konfirmation. Da der i teenageårene sker mange kropslige ændringer og hormonelle påvirkninger hos dig og dine jævnaldrende er det svært at forudsige, hvor hurtigt et vægttab vil kunne ske for dig. Samtidig betyder motionen, at musklerne kommer til at fylde mere på din krop. Omfanget heraf vil vægten ikke fortælle dig, men husk på at du godt kan have tabt noget fedt, men så taget nogle sunde kilo på i form af muskler i stedet. Men da du giver udtryk for, at du er villig til at lægge nogle kræfter i at ændre nogle vaner, er det bestemt muligt for dig at tabe dig nogle kilo. Selvom jeg ikke gætter på, at det er det svar du efterspørger, vil jeg råde dig til at vægten får en mindre plads i dit projekt. Det kunne måske være en ide for dig i stedet, at fokusere på hvor godt det er for din krop, at du nu begynder at spise sundere og får mere motion. På den måde kan du også øge muligheden for at beholde de sundere vaner efter konfirmationen. Herigennem kan du opleve den glæde, som det giver dig, at være god ved din krop. Det vil også afspejle sig i din udstråling, som helt sikkert vil kunne ses til din konfirmation.
Venlig hilsen Maria