5:2 kur?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Ville det være 'skadeligt' for mig at gå på en såkaldt 5:2 kur i 6 uger her inden sommer?
jeg er 14 år,jeg vejer 58 kg, jeg er 162cm høj og jeg spiller fodbold 2 gange om ugen og styrketræning 2 gange om ugen. Jeg vil gerne tabe mig ca 5 kg og det skal helst gøres inden sommerferien.
-Wilma

Svar:
Hej med dig
Du lyder rigtig aktiv med fodbold og styrketræning 2 gange om ugen. Dejligt du dyrker både en holdsport med det sociale samt styrketræning, det er dejligt at variere sådan og have noget forskelligt at lave i sin fritid. Jeg har udregnet dit BMI og du har et BMI på 22, dvs. du er normalvægtig og altså SLET ikke overvægtig. Men det er selvfølgelig svært sådan at generalisere ud fra et BMI-tal, da det jo også afhænger af kropsbygning. Det var blot til info, så du ikke tror du er overvægtig.
Omkring 5:2 kuren er der meget uenighed og det kan for mange faktisk forløbe sådan, at man under slankekuren taber sig, men at man når "hverdagen" begynder igen og man går tilbage til "normal" kost ender med at tager flere kilo på igen, fordi man så ikke helt har styr hvornår man rent faktisk er sulten - og så har man jo faktisk endt med at tage på istedet for at tabe sig. Derudover vil jeg fremhæve at en faste kur som 5:2-slankekuren ikke anbefales til unge teenagere som dig. Du er stadig i puberteten og når man er i puberteten sker der rigtig mange hormonelle ting i kroppen, som man ikke kan styre. Fordi du stadig er i voksealderen er det rigtig vigtigt, at din krop får nok energi/mad, så du kan fortsætte med at udvikle dig hensigtsmæssig. Denne balance kan man nemt forstyrre og derfor er det vigtigt, at du fortsat spiser alle 3 hovedmåltider på dagen og samtidig får nogle sunde mellemmåltider/snacks når du er sulten. Mellemmåltiderne kan bestå af alt fra gulerodsstave, et stykke rugbrød med pålæg eller et stykke frugt.
Spis derfor en sund og varieret kost og husk samtidig at nyde din ungdom og få chips eller sodavand med dine venner en gang i mellem. Men selvfølgelig alt med måde, som med så mange andre ting. Derudover lyder det jo til du har godt styr på dit fysisk aktive liv med alt den motion du dyrker, men jeg vil alligevel komme med et par sætninger heromkring. For hvis du ønsker at være mere aktiv, så kan du jo skrue op for de sjove aktiviteter eller gå nogle flere turer med en veninde/ven el. familien.
Jeg synes samtidig jeg vil nævne, at du måske kan have gavn af, at snakke med en voksen tæt på dig omkring dine tanker. Det behøver ikke at være dine forældre, men kan være din onkel/faster, klasselære eller en anden du føler dig tryg ved. Så kan det være du vil opleve, at du ikke trænger til at tabe dig nær så meget som du troede, eller måske slet ikke.
Venlig Hilsen Maria