30 days squat challenge!

brevkassespørgsmål

30 days squat challenge!

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 10 år 1 måned siden

Jeg er gået igang med den berømte squat challenge, hvilket nok var ret optimistisk af mig. Jeg dyrker ikke andet motion end at cykle til og fra skole om sommeren. Er også utrolig spinkel, hvis det spiller en rolle. Så da jeg startede ud med 50 squats første dag, kunne jeg ikke gå normalt resten af dagen og dagen efter (skriver nu her, på 2. dagen). Jeg har så ufattelig ondt i mine lår, at jeg desværre ikke kan fortsætte min challenge i dag. Jeg ønsker at opbygge større muskler i baller, hvor jeg har læst mig frem til på nettet, at denne øvelse er mest effektiv. Ønsker dog også, at resultatet holder bagefter de 30 dage. Så mit spørgsmål er, om det er mere tydeligt at se resultater, når man ikke er vant til at træne? Og hvor lang tid efter man har gennemført de 30 dage, går der ca. før ens lårmuskler og baller er tilbage til samme form, som inden man gik i gang? Kan jeg evt. gøre noget, så jeg ikke bliver helt handlingslam af ømhed i lårene? Tak på forhånd.

Svar:

Hej Anonym

Sejt at du er gået i gang med at træne. Jeg håber, at mit svar kan få dig til at blive i kampen trods ømme lårbasser.

Hvis du er utrænet vil du hurtigt kunne mærke resultater og også forholdsvist hurtigt kunne se resultater. Der er rigtig forskelligt hvordan vores kroppe reagerer på træning, men jeg vil skyde på at du efter 2-3 uger kan mærke et resultat; at du er blevet stærkere i benene. Og at du efter 4-5 uger kan se et resultat på dine muskler på dine ben og bagdel i form af større eller mere markerede muskler.

Angående holdbarheden af den form som træning i 30 dage har givet, så er det også meget svært at sige noget præcist om. Desværre forsvinder effekter af træning ret hurtigt hvis ikke der vedligeholdes på formen. Jeg vil tro, at din form efter 30 dage, forsvinder i løbet af et par uger hvis ikke du holder den ved lige.

Ømhed kommer fordi du måske har trænet uvant hårdt. Træning nedbryder dine muskler (på den gode, men ømme måde) og de skal opbygges igen bagefter. Jo bedre form du kommer i, jo mindre ømhed vil du opleve. Den bedste måde at undgå ømhed er selvfølgelig ved at lade være med at træne for hårdt - men så får du jo heller ingen effekt. Derfor vil jeg råde dig til, at skære lidt ned for antallet af squats i starten af programmet, således at du kan følge træningstidspunkterne, men måske ikke hele træningsmængden. Et andet råd til at minimere ømhed er, at holde lidt gang i musklerne efter træning. Under træning ophobes der affaldsstoffer af forskellig art og de renses mest effektivt ud når musklerne bevæger sig lidt. Det er altså ikke smart at smide sig på sofaen efter en hård træning. Hvis du så alligevel bliver øm, så er det bedst også at holde sig lidt i gang. Gå eller cykl evt. en lille tur.

Håber du kan bruge mine svar og at du kæmper dig igennem de 30 dage.

Venlig hilsen

Anne

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål