Livmoderhalskræft?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej cyberhus! Jeg har søgt mig lidt frem på google og fundet nogle symptomer på livermoderhalskræft, dette er hvad jeg fandt; -Blodigt udflåd fra skeden -Uregelmæssige blødninger før overgangsalderen -Blødninger eller pletblødninger efter overgangsalderen -Smerter i forbindelse med tømning af blæren -Smerter i forbindelse med sex -Smerter i bækken-området -Træthed og slaphed som følge af anæmi, der skyldes sivende blod fra livmoderen Og jeg har oplevet både blodigt udflåd, uregelmæssige blødninger, smerter i forbindelse med tømning af blæren og smerter i bække-området. Og det gør mig lidt bekymret. Jeg er 17 år og har også fået min HPV vaccine, er bare bekymret stadigvæk. Er det noget I/du ville foreslå at tage til læge med? Eller måske noget andet? Hilsen Anna.

Svar:
Hej med dig!
Det er nogle svære bekymringer at gå rundt med selv! Jeg kan forstå, at du selv har oplevet blodigt udflåd, uregelmæssige menstruationer og smerter når du tisser og at de alle samme stemmer overens med symptomer på livmorderhalskræft. De samme symptomer kan også forklares på mange andre måder; har du haft en blærebetændelse som gør, at det gør ondt når du tisser og dit udflåd har været blodigt? Nogle gange kan ens menstruation være uregelmæssig uden at man forklare det.
Risikoen for at du har livmoderhalskræft er ikke særlig stor, men det er en stor bekymring at gå rundt med og det kan være en svær bekymring at slippe. Jeg synes derfor, at du skal få en tid hos din egen læge hvor I kan tale symptomerne igennem.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, ellers må du gerne skrive igen.
Mange hilsner
Marie