Søgemaskine for børn

brevkassespørgsmål

Søgemaskine for børn

brevkassespørgsmål af
Anonym

Jeg er lærer og vil gerne spørge, om Cyberhus kender en søgemaskine, der er målrettet til børn. Med venlig hilsen Jens

Svar:

Hej Jens

Tak for spørgsmålet.

I engelsktalende lande som USA findes der adskillige søgemaskiner, der er rettet mod børn. Søgemaskinerne filtrerer porno og sider, der jf. søgemaskinen har upassende indhold. I Danmark er der ikke noget rigtigt marked for sådanne søgemaskiner.

Det skyldes primært at søgemaskinegiganter som Google og Bing selv har lavet et "safe search filter" som reelt set gør søgemaskinen børnevenlig. Dertil kommer at mange af de udenlandske børne-søgemaskiner alligevel er bygget på Googles eget sikkerhedssystem.

Hvis du bruger google med eleverne, kan du anvende et mere aggressivt filter i søgningen. Det kan du læse mere om her: Google beskyttet søgning

Hvis du bruger Bing, kan du følge vedledningen her: Bing sikker søgning

Med filtret sat til 'strengt' eller 'maksimalt' bortfiltreres tekst med seksuelt indhold, billeder med seksuelt indhold og videoer med seksuelt indhold fra søgeresultaterne.

Fokus er meget på det seksuelle, så hvis der er andre konkrete sider, du ikke ønsker eleverne skal ind på, skal de blokeres manuelt af en administrator.

Med venlig hilsen

Jonas