Skal det meldes til politiet?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Jonas. :-) Jeg har en hjemmeside, der hedder (slettet af brevkasseredaktør). Hvor vi har fået sat nogle nye indsendelses-systemer op, hvor man kan skrive en besked, klikke "Send" for at beskeden derefter ryger direkte over til sitets e-mail. Der er nogle virkelig irriterende brugere, der har misbrugt funktionen, ved at skrive ting såsom, at det er en lortehjemmeside og alt mulig shit og pis. Vi har snakket med personerne bag vores webhosting, og de udleverer snarest muligt IP-adressen til os, så vi kan finde ud af hvem det er. Og så har de rådet os til, at anmelde sagen til politiet? Er det det rigtige? Hvis ja, hvor gør man det så? Venlig hilsen Jonas

Svar:
Hej Jonas
Tak for dit spørgsmål. Jeg har fjernet navnet på din hjemmeside for at bevare din anonymitet her i brevkassen. Det håber jeg er ok med dig.
Jeg tror at alle der driver hjemmesider hvor brugerne har mulighed for at komme med kommentarer slås med samme problem som dig. Det er simpelthen møgirriterende, når nogle vælger at misbruge systemet til at komme med fjollede kommentarer. Du spørger om det bør meldes til politiet. Jeg skal forsøge at give et rimeligt svar på det spørgsmål.
Når man opretter en offentlig hjemmeside hvor brugerne kan komme med input, bør man også være klar på at få kommentarer af alle slags. At nogle synes siden er dårlig eller grim er ikke i sig selv nok til at anmelde dem til politiet. Men det gælder selvfølgelig kun til et vist punkt. Der er forskel på "drengestreger" og decideret chikane og trusler. Politiet vurderer selv om de vil gå ind i en sag alt efter hvad der bliver skrevet i kommentarerne og hvor ofte de kommer. Man skal have lov til at drive en hjemmeside uden at blive "lagt ned" af tåbelige kommentarer fra den samme eller de samme personer hele tiden. Hvis du synes det er så slemt, så gem kommentarerne som bevis og ring til din lokale politistation og forklar dem situationen. Herefter kan de fortælle dig om du bør anmelde det, og hvordan du nemmest gør det. Jeg vil anbefale dig at vende det hele med en voksen først (evt. din far?). Du skal nemlig også have en forælder med, hvis du vil anmelde det.
Inden du hopper til den løsning, vil jeg lige foreslå dig noget andet. Du siger at I får udleveret IP-adresser på de personer, der skriver til jer. Hvis det kun drejer sig om en enkelt eller to IP-adresser, så kan det måske være en mulighed at få jeres webhosting til at blokere for deres adgang til siden? Det er selvfølgelig ikke en skudsikker løsning, men hvis det nu bare er drengestreger, så kan det være at det kan få dem til at stoppe.
Under alle omstændigheder kan du spørge til råds hos politiet og herefter beslutte om du vil anmelde det.
Med venlig hilsen Jonas