For meget internet
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
ved godt det her et et lille dumt spørgsmål... Er det normalt at være besat af at være på internetet. af 15 årige børn, nogen gange kan jeg være oppe hele natten og freake computer. (kun i weekenderne når jeg er alene hjemme) jeg føler jeg er blevet meget mere dum af det da jeg for 3 år siden ikke spillede så meget computer, dengang spillede jeg kun 2 timer om dagen. Tak på forhånd

Svar:
Hej dreng på 15
Tak for dine glimrende spørgsmål, som jeg slet ikke synes er dumme.
Du spørger om man kan blive afhængig (eller besat) af Internettet, og om det er normalt at være det.
Det korte svar er: Ja - det kan man godt, og ja, det er det. Man kan faktisk blive afhængig af en hvilken som helst hobby. Det handler om følelsen af "ikke at kunne stoppe igen". Der findes en masse forskning, der diskuterer, hvornår man er besat eller afhængig af nettet, men det er lidt for langhåret til at gå ind i her, synes jeg.
Men du svarer faktisk selv på det, når du siger at du føler dig besat af internettet og at du ikke kan lade være med at sidde foran skærmen hele natten, når du er alene hjemme. Du siger også at du føler dig dummere end dengang hvor du ikke spillede/surfede så meget. Det tyder på, at du godt er klar over, at dit forbrug af net og computer er lige i overkanten.
I forhold til det med at blive "dummere", så handler det jo i høj grad om, hvad du bruger nettet til. Internettet er fyldt til randen med materiale, der kan gøre dig klogere, ligesom det er fyldt med en masse bras, der gør det modsatte. Det handler om at finde en balance.
Noget af det første du kan gøre er at opstille nogle regler for dig selv. Beslut dig for, hvornår du gerne vil gå i seng i weekenden og i hverdagene. Skær ned på de ting, du føler gør dig dummere. Og forsøg at fastholde nogle fysiske relationer til venner og familie eller andre mennesker. Det er drøn-vigtigt at man også har et liv ved siden af internettet.
Der findes ikke nogen klar formulering om, hvor mange timer man skal sidde foran computeren for at være afhængig. Det er individuelt. Men hvis du har mod på det, synes jeg du skal prøve at surfe lidt rundt på
www.internetafhængighed.dk
Her kan du læse meget mere om det at være besat af nettet. Der findes også en lang række test på nettet der kan hjælpe dig med at finde ud af om du har et problem. Et eksempel finder du her
Håber du kan bruge svaret.
Mvh Jonas