lovligt på nettet

brevkassespørgsmål

lovligt på nettet

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

er det lovligt at lægge videoer/billeder på nettet af fx dyremishandling på nettet hvis bare det er iorden med ejeren. men det de gør på videoen er ulovligt?

Svar:

Hej Pige 15 år

Tak for dit spørgsmål, som jeg har måttet undersøge nærmere for at svare præcist.

I følge den politimand, som jeg har talt med, vil politiet efterforske selve dyremishandlingen som det første. (naturligvis ikke din konkrete henvendelse her).

Som "bonus" vil de herefter gå efter personen som har uploadet videoen, og undersøge via domstolen om personen kan straffes for medvirken eller tilskyndelse til en ulovlig handling. Politiet siger dog også klart, at det er en gråzone, når det handler om dyr. Hvis der var tale om et menneske, ville det helt sikkert være ulovligt.

En ting er at lovgivningen er svær på dette punkt, og at man bevæger sig ud i en gråzone, når det handler om dyr. En anden ting er det moralske aspekt. Når dyremishandling er ulovligt og samtidig etisk forkert, er det også forkert at lægge videomateriale af handlingen ud på nettet.

Jeg er klar over, at du spørger, fordi du er nysgerrig. Og det er helt fint. Hvis du faktisk overvejer at uploade en video med dyremishandling, så synes jeg du skal tænke grundigt over meningen med det. Hvorfor er det vigtigt for dig at folk ser det?

Mvh Jonas