Lorte skole dx
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hey, på vores skole, er forskellige torrent sider som extratorrent, isohunt, thepiratebay (Som jeg godt kan komme ind på herhjemme..) Kan man unblocke de sider? Og stadig være på skolens netværk på sin laptop? BTW, I-T-Manden er vores Fysik/Geo/Bio lærer, og vil han kunne opdage at man unblockede de sider?

Svar:
Hejsa I Danmark er det blevet bestemt, at sider der primært handler om at udveksle copyright-beskyttet materiale som film og musik skal have en spærring. Det hedder en DNS spærring. Hvis du hjemme har adgang til The Piratebay, så skyldes det formentlig at du (eller en anden hjemme hos dig) har fundet en måde at omgå denne spærring på. Det er overhovedet ikke svært at omgå spærringen, men det er ikke noget du selv kan gøre på skolens netværk. uanset hvilken computer du bruger. På skolen kan det nemlig også handle om at den it-ansvarlige har lagt et filter på netværket der spærrer for bestemte sider. I så fald gælder det hele skolens netværk. Når skolerne spærrer for torrent sider, så gør de det for ikke at komme i klemme hos Rettighedsalliancen, som varetager musikernes og filmskabernes rettigheder. Der findes måder at omgå filtrene på, hvor man omdirigerer internettrafikken til andre sider, så skolens netværk ikke kan se, at det skal blokere siden. Det er dog både svært og mod skolens regler, så det vil jeg ikke gå mere ind i her. Jeg synes du skal respektere, at skolen har valgt at blokere for en række sider. De gør det for at beskytte dig og skolen. Mvh jonas