Hr. Ø
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Jeg ville bare vide om det er ulovligt at se streaming porno på nettet? Jeg er mest inde på www.empflix.com, www.tube8.com og www.pornhub.com men jeg er ikke helt sikker på om det er lovligt, fordi man kan se hele lange film uden at det koster en krone.. Man behøver ikke engang have en bruger. Så jeg kan ikke rigtigt se hvad de så tjerner penge på hvis alt er gratis.. Mvh Hr. Ø

Svar:
Hej Hr. Ø
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan sagtens forstå at du er forvirret. Som du selv siger, så virker det ikke 100% lovligt, når man kan se hele film uden betaling. Det er altid en god idé at være lidt skeptisk, når noget virker "for godt til at være sandt" på nettet.
Pornosider er som sådan ikke hævet over andre sider, der streamer lyd og videomateriale til internetbrugerne. Hvis der ligger videoer, som skaberne ikke har givet tilladelse til, så er der begået en lovovertrædelse. Men spørgsmålet er så HVOR?
Hvis du kun ser filmene via stream, så kan du ikke holdes ansvarlig. Hvis du derimod selv uploader film til siden, er det dit ansvar, fordi det så reelt er dig, der gør filmen tilgængelig. Du kan også holdes ansvarlig hvis du downloader filmene i en 1-til-1-kopi. Men du skriver jo at det foregår via streaming, så det skal du ikke være bange for. Du kan sammenligne det med Youtube, hvor der ligger masser af materiale, der ikke må være der. Her kan det aldrig blive dit problem at det ikke må være der, sålænge du ikke har uploadet det.
Du spørger hvad pornosiderne tjener deres penge på, når alle videoerne er gratis. Uden at jeg kender ret meget til de sider du nævner, så tror jeg at de tjener penge på de omkringliggende reklamer og annoncer.
Håber det er svar på dit spørgsmål :-)
Mvh Jonas