Er det strafbart?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej brevkasse Jeg var inde på internettet og surfede rundt på lidt porno. Jeg trykkede på nogle forskellige links, og pludselig var jeg inde på en side med billeder af nøgne mindreårige. Derefter poppede der en meddelelse op, hvor der stod at det var ulovligt, og at man kunne risikere op til 6 års fængsel. Det var et uheld at jeg endte inde på den side, og jeg er itvivl om, om eg bliver kontakten af politiet, eller om der ikke sker noget hvis jeg bare ikke hør det igen. Hilsen en dreng med virkelig dårlig samvittighed

Svar:
Hej med dig
Det stopskilt, du har mødt, har politiet og teleudbyderne sat op for at advare om, at du er på vej et sted hen, hvor du kan begå store ulovligheder. Du skal ikke se det som andet end en advarsel.
I Danmark kan man anmelde danske og udenlandske sider, der indeholder børnepornografi. Herefter kommer de på "advarselslisten" og man får derefter en påmindelse, når man besøger siden. Jeg vil selvfølgelig råde dig til at blive væk fra siden i fremtiden; men du skal også vide at det er tilladt at lande på sådan en side ved en fejltagelse. Derfor skal du ikke være bange for at politiet kommer efter dig.
Mvh Jonas