Er det lovligt at hacke?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej alle sammen jeg vil gerne be jer med at læse med ellers vil i ikke kunne forstå noget. Jeg har ikke slev hacket nolge. Jeg synes at hacking er meget sejt. Jeg er lidt bange for at det jeg gør er ulovligt. Jeg har fundet frem til nogle ddos programmer osv. Jeg er bange for at jeg kan komme i fængsel for bruge dem. (Jeg har ikke ddoset nogen) Jeg valgte dowenloade hacker tools fordi jeg vil prøve at se hvad hacker kunne gøre mod en. Jeg har fundet ud at man kan stoppe skype reolvers som jeg har vist på yt. Jeg vil gerne stoppe hacking og finde ud af hvordan de gør men jeg ved ikke om det er lovligt. Er det lovligt bevis hvor jeg kan læse om det? Hvis jeg ikke misbruger det?

Svar:
Hej med dig
Hacking er ikke i sig selv ulovligt. Ordet betyder mest bare at skaffe sig adgang til et system eller lede efter veje ind det. Såkaldte White Hat Hackers bruger redskaberne til at finde sikkerhedshuller og lappe dem. Her er det ikke ondsindet.
Hacking KAN dog meget ofte være ulovligt, fordi det ofte bruges til netop at få adgang til private systemer, som ejeren ikke ønsker at man får adgang til. Gør man det er man Black Hat Hacker (eller et hav af andre titler, som også bruges)
Politiet har lavet en god beskrivelse af Hacking og DDoS her: https://www.politi.dk/da/borgerservice/anmeldelser/hacking/
Du kan læse mere om forskellige hacker typer her: http://www.bufferzone.dk/hacking/hackingtyper.htm
Vær obs på at du meget hurtigt kan komme til at gøre noget der er ulovligt. Så vær meget varsom.
/Jonas