chikane
brevkassespørgsmål af
Anonym
hej jeg har et spørgesmål,er blive chikaneret på nettet af en kvinde i 2 år,hun har sat mit privat liv på nettet mit navn og efternavn,også min søns og kærste,hun har truet mig på livet,og nu har hun fundet mig på facebook hvor hun har stjålet mine billeder og min kæreste billeder,jeg har haft kontakt til politiet herhjemme og i italien og det kan ikke passe at ikke nogen kan hjælpe mig ,har også haft kontakt til ciber crime de havde lovet at hjælpe men kunne ikke gøre så meget hvordan sætter jeg en stopper på denne sindsyg kvinde? på forhånd tak

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål.
Cyberhus' rådgivning henvender sig til børn og unge. Normalt besvarer vi derfor ikke henvendelser fra voksne.
Dit spørgsmål kan dog også være relevant for børn og unge. Derfor gør jeg en undtagelse her.
Jeg kan sagtens forstå at du bliver fortvivlet når en person snupper dine oplysninger og billeder. Det er utrygt, når nogen sniger sig ind i ens privatliv. Det er i høj grad ulovligt, at hun truer dig på livet. Derfor skal du også vide at du har gjort det rigtige ved at kontakte politiet. Politiet er de eneste der kan gøre noget ved trusler og identitetstyveri på nettet. Der er ikke andre der kan få hende til at stoppe chikanen, desværre.
Du kan dog gøre det lidt sværere for hende at finde oplysninger om dig på nettet.
Du skriver at kvinden har fundet billeder af dig og dine nærmeste på Facebook. Jeg vil anbefale at du beskytter din profil, så uvedkommende ikke har adgang til den - eller at du som minimum bestemmer hvem der må se dine billeder og personlige oplysninger. Det gør du på dette link.
Prøv også at google dit eget navn og se om der kommer ting frem som du ikke vil have i cyberspace. Ofte vil man have mulighed for at fjerne meget af det selv.
Jeg håber du kan bruge svaret.
Jonas