Trusler på facebook
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Jonas
I går var jeg logget ind på facebook. Pludselig er der en fra min folkeskoleklasse, der skriver til mig. Han kalder mig først småting som brilleabe og siger jeg har overskæg. Jeg bliver meget chokeret, da det er en dreng, der normalt altid har været sød over for mig og behandlet mig pænt. Så jeg skriver han skal stoppe, og at jeg ikke tror på at det er ham der skriver.
Han siger derefter grimme ting, som at "jeg skal lukke røven", " her tager man ned på et niveau hvor dit svært handicappede sind kan følge med, og så blir du sådan der, fy for helvede", "du skal sutte på min lange seje ål", "ring efter panserne så kan de gennemtæske din løgring med deres hårde knebler" (har lige copy-pastet det der står nedenfor fra samtalen): "der kan jo gemme sig mange vemmelige mennesker bag et par blå øjne ikke? men hils din fede neger dildo fra Dre for du på antabus dit svin havde egentlig håbet du var jøde under 2. verdenskrig, så havde vi sluppet for den her samtale men svines det skal du og jeg stopper ikke før du brækker dine indvolde op af gråd på hvidovre sygehus' hvide kolde klinker og tikker mig om at holde op mens jeg sparker dig i din stramme røv med langrends ski griner dine forældre ind i hovedet den dag du falder om blødende på gulvet fordi dit lille barnesind ikke kunne holde til mere realitet forstår du, at du skal dø? det er barsk men sandt"
Derefter skrive jeg til ham, at jeg ikke forstår noget, da jeg aldrig har gjort ham noget ondt, og at jeg ikke gidder at bruge min tid på ham. Jeg slutter af med at kalde ham taber. Derefter skriver han: "jeg er fandme ikke en taber din langhårede skøge! Er du vokset op i sydhavnen med de lange sovsepatter eller hvad? Du har ikke ret til, at tale sådan til fyrst iglofjæs, og jeg skal personligt sørge for, at du foran 1500 børn, bliver brændt levende på et kors som du fortjener efter den udtalelse jeg snakker stille og roligt til dig, og fortæller dig, at du måske ikke har forfædeligt langt igen, med de ting du render rundt og laver, jeg ved ikke hvad fanden det ligner at snakke sådan til folk. Hvis jeg nogensinde ser dig, eller får færten af dig nogle steder, så lover jeg dig for, at det blir sidste gang du ser mor og far, i levende tilstand, jeg vil personligt tvinge dig til, at sutte på din fars livløse penis, mens du græder og tikker om at få lov til, at blive i det her liv. Hvis jeg en dag ser en udsultet junkie, komme gående i sin egen verden, vil jeg trampe det svin i hjel bare fordi det minder mig om dig"
Jeg er meget sikker på, at han ikke er blevet hacket eller lignende. Hvad skal jeg gøre? Jeg tror han har røget euforiserende stoffer før han skrev det, da jeg kan se at han har skrevet på hans tidslinje at han lige har taget "en syrisk bønne" og "røget en marokko". Hvad skal jeg gøre. Er virkelig ked af det og ved ikke hvordan jeg kommer videre, da jeg virkelig godt kunne lide ham før.

Svar:
Hej med dig
Tak for din historie og spørgsmål.
Jeg synes bestemt ikke du skal finde dig i at blive svinet sådan til på Facebook, og jeg kan sagtens forstå, at du bliver ked af det, når det sker. Især når det kommer fra én person, som du ellers er glad for.
Du skriver selv, at du ikke tror, det er ham, der skriver, og at du har bedt ham om at stoppe. Det synes jeg er et fint udgangspunkt. Selvom man ikke kan vide det, er der noget i den måde, det er skrevet på, der lugter af at han er blevet hacket, eller at der er sket et-eller-andet med hans brugerprofil.
Jeg synes du skal gøre følgende:
1) Tag beviser af hans beskeder til dig. Billeder, screenshots osv. Involver en voksen - gerne en lærer eller forælder.
2) kontakt ham fysisk/ansigt til ansigt og bed om en forklaring. Hvis han siger at han er blevet hacket, så kræv at han anmelder det og skifter password, så det ikke sker igen.
3) hvis han står ved det, han har skrevet, må du forklare ham, at du har taget beviser fra samtalen og at det er ulovligt at komme med trusler i Danmark. I sidste ende kan den slags føre til en politianmeldelse.
4) hvis det fortsætter skal du igen tage besvis - men undlad at gå ind i dialogen. Lad være med at svare og kalde ham taber osv. Det gør det bare værre. Ignorer det i stedet. Herefter melder du profilen, det kommer fra, til Facebook. Gå ind på profilen, tryk på hjulet oppe til højre, tryk anmeld/bloker. Herefter vælger du "min ven chikanerer eller mobber mig" og følger anvisningerne. Du kan også blokere ham, så du ikke får flere beskeder fra ham.
5) hvis intet virker, må du melde til politiet som trusler og chikane. Her skal du have en forælder med ind over, så du ikke står alene med det. Her er det godt at du har dine beviser.
Det er meget groft det du har været udsat for og det er ikke ok. På nettet er det desværre meget svært at gennemskue, hvad der sker "på den anden side". Jeg håber rigtigt meget, at ovenstående hjælper dig igennem det.
Kærlig hilsen Jonas