rygter over facebook
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Jonas, jeg har et problem Mit problem er at der går de her skide rygter rundt omkring på facebook.. Det gør rigtig ondt indeni når folk skriver rygter om mig.. Det har meget og gøre med at der i perioder går rygter om at jeg er narkoman, at jeg stikker, sniffer, og tager piller.. Det værste ved det er at det er en stor løgn.. Men mange af mine venner på facebook tror på det! der bliver skrevet på min væg om hvor langt ude det er at jeg tager stoffer.. Og hvorfor jeg er så fucked op.. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op.. Jeg har tusind gange skrevet åbent og forklaret at det hele er et rygte og en stor løgn.. Men det er som om alle tror jeg lyver.. folk fra min skole kigger skævt på mig.. Og jeg har ingen ide om hvem der starter de rygter, der er ingen der vil fortælle hvor de for de afvide fra, de siger bare det er noget deres ven/veninde har fået af vide af en anden.. hvad skal jeg gøre??

Svar:
Hej med dig
Tak for dit brev. Godt du skriver herind.
Rygter og sladder kan være noget af det aller værste. Det er vildt frustrerende og dødsvært at slippe af med, når det først er startet.
Som jeg ser det er der to ting, du kan gøre. Det ene handler om det digitale (eksempelvis hvad kan du gøre på Facebook). Det andet handler om, hvad du skal gøre og hvem du skal snakke med for at slippe af med rygterne.
1) Du skriver, at dine venner på facebook skriver på din væg om det, og at de tror, at du tager stoffer og meget andet. Du har allerede gjort det helt rigtige ved at fortælle åbent at det er løgn. Nu synes jeg, du skal overveje at bruge Facebooks værktøjer til at slette, "unfriende" og indberette.
Man skal ikke finde sig i at ens venner bliver ved med at sprede rygter om en - det er mobning, og det er ikke noget rigtige venner gør. Du kan evt kigge på, hvem der skriver det og så fjerne deres rettigheder til at skrive på din væg. Hvis de fortsat skriver andre steder på FB om dig, så synes jeg du skal slette dem som ven. Det er ikke det værd. Hvis du føler mobningen fortsætter kan du også melde det til Facebook, så de kan slette grupper eller samtaler, hvor mobningen foregår.
Facebook skriver selv: "Facebook accepterer ikke nogen form for mobning. Punktum. Mobning er en overtrædelse af vores fællesskabsregler og Facebooks vilkår. Vi fjerner ethvert chikanerende indhold, som vi får kendskab til, og vi deaktiverer Facebook-kontoen for enhver, som mobber eller angriber andre."
Du kan læse om anmeldelser her: http://www.facebook.com/help/181495968648557/
2) Du skal også snakke med dine nærmeste voksne om det. Det er vigtigt at dine forældre og dine nærmeste lærere ved at det her er meget generende for dig. De voksne kan sammen finde ud af hvordan de får stoppet rygterne. Jeg synes også du skal bruge vores chatrådgivning i Cyberhus til at fortælle hvordan du har det med rygterne. Det kan være godt at få snakket om, hvor frustrerende det er for dig. Cyberhus chatten har åbent alle hverdage. Du kan se hvornår på forsiden.
Jeg håber virkeligt at du får stoppet sladderen.
Held og lykke med det..
Mvh Jonas