Mobning på facebook
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus,
Jeg skriver til jer fordi at jeg føler mig så ked af det og ensom. Jeg er blevet mobbet siden jeg gik 3. klasse og har så flyttet til en skole, men der fortsatte mobningen stadig. Jeg bliver konstant mobbet på facebook, hvor folk kommenterer rigtig sarkastisk på mine billeder, fordi jeg ved at de ikke kan lide mig i virkeligheden også. De kan finde på at skrive: "Du er da bare for lækker". Jeg har også en ask, hvor folk skriver rigtig grimme ting til mig og jeg kan ikke se om det er mine venner eller nogle jeg kender, fordi det er anonymt. De kan finde på at skrive; "Hvad så ginger, burde du ik snart overveje en ny hårfarve?" eller "hvis jeg lignede dig ville jeg have begået selvmord for længst". Jeg kan ik klare disse kommentarer længere og jeg føler virkelig ik at livet er noget værd at leve længere. Jeg har ik sagt noget til mine forældre fordi at jeg ik vil have dem til at lave noget stort ud af det på skolen. Jeg kan ik holde skolen ud mere og har flere gange sagt at jeg har haft ondt i maven for at slippe væk, men mobningen fortsætter bare lige så snart jeg kigger på min telefon. Min mor er ret temperemantsfuld og er bange for hvad hun kan finde på. Min far arbejder også rigtig meget og er sjældent hjemme. Jeg håber derfor i kan hjælpe mig for jeg ved ik hvem jeg ellers skal gå til.
hilsen den meget ulykkelige pige..

Svar:
Kære ulykkelige pige
Tak for din historie. Du er modig. Det er rigtig stærkt, at du fortæller mig, hvordan du har det. Det er altid første skridt at "få det sagt".
Der er to ting i dit indlæg, som kræver lidt forskellig hjælp:
1) Du har brug for at snakke med nogen om dit liv og alle de ting, der går imod dig. Både i forhold til mobningen og ensomheden; men også i forhold til dine forældre. Lige præcis i det tilfælde er denne brevkasse ikke det bedste sted. Jeg ved mest om alt det tekniske. Det er dog 100% sikkert, at du bør bruge vores chatrådgivning, hvor du netop kan få en masse gode råd til at komme videre og få det bedre. På forsiden af Cyberhus kan du se vores åbningstider. Jeg håber virkeligt at du vil kigge ind forbi.
2) Den anden del er det tekniske omkring de sociale medier, og hvordan du kan indstille dine profiler, så det bliver sværere at sende dig den slags beskeder. Her vil jeg rigtigt gerne hjælpe.
Facebook er i dag et redskab, som er en vigtig del af vores liv. Vi bruger det til al kommunikation og planlægning i vores liv. Derfor kan det være så godt som umuligt at vælge det fra. Dog skal du ikke finde dig i at andre kommenterer negativt på dine billeder. Hver gang du spotter (eller har spottet) at en bestemt person skriver negativt til dig, så føjer du ham/hende til "din begrænsede liste" (se mere her: https://www.facebook.com/help/206571136073851) Når du fremover deler et billede eller en anden post med dine venner, så kan den pågældende person ikke se dit opslag (og derfor heller ikke kommentere på det). På Ask skal du vælge fravælge funktionen "tillad anonyme spørgsmål" under indstillinger.
Man skal ikke deltage i sit eget misbrug. Ved at bruge indstillingerne på sociale medier fortæller du også dine følgere, at du ikke accepterer at blive svinet til. Underligt nok tænker nogen, at man ikke har noget imod at blive svinet til, fordi man ikke siger noget til det. Det er selvfølgelig helt forkert. Sig FRA - og husk, at der intet er galt med dig. Det er idioterne, der skriver nedladende kommentarer til dig, der har problemet. Gennemgå dine indstillinger og bloker med hård hånd. Du gør ikke noget galt, når du siger fra overfor dem der misbruger dig. Tværtimod viser du styrke.
Husk at fortælle din historie i chatten her på Cyberhus. De kan hjælpe dig med at komme videre.
Alt godt til dig
Jonas