Mig på N
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
For et stykke tid siden var mig og min morfar ude og fiske. Min morfar har et kæmpe net og han elsker at videofilme ting. Vi var ude at sejle i en båd i århus fjord. Jeg faldt i vandet da vi var et godt stykke ude. Min morfar havde filmet hele turen og han fik også det med hvor jeg faldt i. i Stedet for at hjælpe mig valgte han at Hive mig op med sit fiskenet hvori jeg var ved at drukne. Jeg indrømmer selv det så sjovt ud men så vælger min morfar at lægge det ud på youtube, og alle mine venner har set det... Jeg har bedt ham op at slette den men han vil det ik. Hvad skal jeg gøre...

Svar:
Hej dreng på 14
Jeg kan sagtens forstå, at du er irriteret over at alle dine venner kan finde videoen af dig på Youtube.
Der er to ting at sige om det. Det ene handler om lovgivning. Det andet handler om at din morfar naturligvis bør slette videoen, når du beder ham om det. Jeg synes du skal prøve at forklare ham, at det handler om, hvordan DU har det med, at videoen ligger derude. Det kan i princippet være lige meget, hvad han synes. Han bør helt sikkert lytte til dig. Hvis han ikke vil fjerne videoen, må du desværre igang med at tage kontakt til Youtube.
Når man bruger Youtube, følger man i princippet amerikansk lov. Men lige som herhjemme må man ikke offentliggøre billeder eller video, hvor man fokuserer på enkeltpersoner i krænkende eller forlegne situationer. Hvis det er dig der er i videoen, og du føler dig krænket, kan du kræve at videoen bliver fjernet.
Du kan starte med at "markere videoen som upassende" på flaget nedenunder videoen. Herefter skal du forklare Youtube hvorfor den er upassende. Derefter vil en person gennemgå din anmodning og fjerne videoen, hvis han er enig.
Det er en lidt langsom proces, og det er desværre ikke altid, at Youtube er enig i at noget skal fjernes. Det mest oplagte er at du får forklaret din morfar, at du bliver ked af at videoen ligger derude, og at han rent faktisk bryder loven ved ikke at fjerne videoen, når du har bedt ham om det. Jeg synes du skal gå lidt hårdere til din morfar, okay?
Jeg håber han lytter til dig - ellers må du skrive igen
Mvh Jonas