Lidt af hvert
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Jeg har nogle forskellige spørgsmål 1. hvilket virus program er bedst? jeg har malwarebytes anti-malware, avast og Ccleaner. Fjerner de forskellige slags virus? Skal jeg afinstallere et af programmerne? 2. hvis man har taget nøgenbilleder af sig selv og lagt dem over på sin pc, hvordan sletter man billederne helt? hvis jeg f.eks. skal sælge min pc vil jeg være sikker på at billederne er helt væk. 3. Hvis der er nogen der stjæler mit kamera kan de så få fremkaldt billederne, også dem jeg har slettet? 4. Er snapshot et sikkert program (iphone app). Bliver billederne slettet med det samme, eller kan man screensave? 5. hvis man er inde på en porno-hjemmeside hvordan ved man om det koster penge eller ej? 6. skal man have antivirus-program på sin iphone? Hilsen mig

Svar:
Hej med dig
Tak for dine gode spørgsmål. Jeg skal forsøge at svare helt konkret på hvert enkelt.
1) Du har en fin kombination af virus og antispam-programmer i den gruppe du nævner. Ingen grund til at skifte eller slette. De kan noget forskelligt. Avast er det eneste rigtige antivirusprogram af dem du nævner - de andre to fjerner spam, spyware, historik og ryder op i dit register, hvilket er helt fint.
2) Hvis du har taget meget private billeder som du har lagt på pc'en, så bør du formattere den inden du sælger den. En formattering sletter alt på harddisken. Der findes dog it-nørder der kan genskabe dele af en harddisk. Hvis du er meget paranoid, så findes der programmer der formatterer og overskriver harddisken en række gange, så man ikke kan genskabe indhold fra den.
3) Hvis nogen stjæler dit kamera, så kan de (hvis de er meget it-kyndige) genskabe dele af dit memory card. Det afhænger dog af hvor mange gange der er skrevet på kortet. Man kan ikke genskabe en fil, der har været overskrevet flere gange.
4) Apps som SnapChat er ikke skudsikre. Man kan altid tage et screenshot. Derfor bør du være varsom med hvad du sender. Der findes ikke løsninger på at overføre digitale billeder som ikke kan kopieres. Desværre.
5) For den helt almindelige bruger er det ikke specielt nødvendigt at have antivirus på en Iphone. Flere og flere bruger dog smartphones til de samme opgaver som på computeren. Derfor bliver det også mere og mere almindeligt at møde virustrusler på telefonen i fremtiden. Hvis du vil være helt sikker, kan du jo prøve at installere et antivirusprogram fra appstore.
Håber det svarer dig på det meste :-)
Mvh Jonas