Konfronter en pædofil.
brevkassespørgsmål af
Julian
20 år
Hej.
Jeg har over en længere periode haft kontakt med en 63 årig pædofil i Danmark, som har sendt erotiske billeder og erotiske beskeder til hvad han tror er en 14 årige pige.
Han har også skrevet at han vil betale den 14 årig's veninde (en 15 årig) for sex, hvilket jeg ved også er ulovligt da man ikke må købe sig til sex af en person under 18.
Han vil gerne mødes for sex, og det er på dette tidspunkt at vi (Jeg.) vil konfrontere ham. (Vi har styr på sikkerheden, og mulige konsekvenser + scenarier.)
Efter den baggrunds information kommer mit spørgsmål nu:
Når vi mødes med ham, har vi da ret til at tilbage holde ham indtil politiet kommer på baggrund af de beviser vi har? (Billeder, chat logs osv).
Håber du har mulighed for at svare på dette.

Svar:
Hej Julian
Tak for dit spørgsmål.
Jeg synes IKKE at du/I skal mødes med ham uden at have talt med politiet først.
Det er korrekt at der findes regler for civile anholdelser og tilbageholdelser; men jeg vil kraftigt anbefale at du taler med politiet først og får deres syn på sagen. En civil anholdelse kan foregå under visse omstændigheder, hvis man er vidne til en forbrydelse. Jeg vurderer ikke at det er hensigtsmæssigt at "planlægge" en civil anholdelse, når du stadig kan nå at involvere politiet.
Dit bevismateriale kan være et solidt fundament for politiet, men undersøg først og fremmest hvad politiet vurderer som det rigtige.
Mvh Jonas