Kan hun se det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg har mødt min bedste veninde over internettet, og har flere gange snakket med hende over Skype. Nu har hun så spurt om mit mobil nummer. Mit spørgsmål er så, om min mor kan sidde inde på en eller anden hjemmeside, som vores telefonselskab (eller hvad det nu hedder), og se hvem jeg skriver med over min mobil? Min mor kender nemlig ikke noget til min veninde. (Jeg har ikke givet mit nummer til pigen endnu.)

Svar:
Hej med dig :-)
Tak for dit spørgsmål.
Når man er under 18 år, skal et telefonabonnement oprettes i forældrenes navn. Derfor kan dine forældre sikkert godt gå ind og se hvilke numre, du har ringet og skrevet til. De kan kun se numrene - ikke navnene. Men dem kan de jo så slå op senere, eller spørge dig om.
Hvorfor kan du ikke sige til din mor at du har fundet en god veninde på nettet? Mange forældre synes det er dejligt at man er ærlig om den slags. Måske synes de, det er helt ok?? På den måde kan du også føle dig lidt ekstra sikker, hvis der skulle ske noget. Du skal huske på at de fleste telefonnumre kan bruges til at finde en adresse på den der ejer nummeret.
Det er dejligt at man kan finde nye venner på nettet; men det er også vigtigt at beskytte sig selv. Du siger, at du har været på skype med hende og sikkert set hende ad den vej. Alligevel synes jeg det er en god idé at sige til dine forældre at du gerne vil give dit nummer til en pige, du har mødt på nettet. Det gør det hele lidt mere trygt.
Mvh Jonas